terazJaslo.pl
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
INFORMACJE

Stoi na stacji lokomotywa…

Od kilku tygodni mieszkańcy Jasła oraz goście przejeżdżający ulicą Metzgera – jedną z głównych arterii komunikacyjnych miasta mają okazję oglądać stojącą na bocznym torze, naprzeciwko dawnego spichlerza, odrestaurowaną zabytkową lokomotywę TKt48-102.

Zabytkowy parowóz jako pomnik techniki
Fot. © terazJaslo.pl / DAMIAN PALAR

Parowóz udało się ocalić od zapomnienia dzięki staraniom miłośnikom kolejnictwa z warszawskiej Fundacji „Era Parowozów”. Renowacja została w całości sfinansowana dzięki darowiznom przekazanym organizacji w ramach jednego procentu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz środkom Związku Pracodawców Kolejowych, który mocno wspiera jej działalność statutową.

Roman Strojek, przewodniczący Zarządu Osiedla Jasło-Kopernika, na terenie którego umiejscowiono zmodernizowany parowóz, przez dziesięć lat pracował na tej lokomotywie.

Spółka CARGO posiadała na swoim wyposażeniu starą lokomotywę-parowóz TKt48-102. Miłośnicy kolejnictwa w Warszawie, wypatrzyli w lokomotywowni taki okaz i starali się o odrestaurowanie tego egzemplarzu. Dość szybko to potrwało i już ponad rok czasu odrestaurowana lokomotywa stała na lokomotywowni Jasło-Hankówka. – mówi.

Roman Strojek
Fot. © terazJaslo.pl / DAMIAN PALAR

Nie brakowało na niej żadnych elementów, które były na wyposażeniu, natomiast była zabrudzona, były rozbite reflektory. Odrestaurowanie polegało na tym, żeby uzupełnić to i pomalować w taki sposób, w jaki ona była w trakcie eksploatacji. Służyły temu zdjęcia z lokomotywowni i doradztwo maszynistów, którzy nieraz sami malowali te lokomotywę. Ja sam ręcznie malowałem, więc wiedziałem jak ona powinna wyglądać. – dodaje.

Po renowacji zakończonej w październiku 2010 roku parowóz znajdował się na terenie Sekcji Eksploatacji i Napraw Wagonów Towarowych PKP CARGO S.A. w Jaśle-Hankówce.

Końcem ubiegłego roku była propozycja zgłoszona przez radnego Tadeusza Stachaczyńskiego, żeby wykorzystać tą lokomotywę, która oczekuje na wyeksponowanie w zajezdni. Po całym złożonym procesie związanym z procedurą administracyjną możemy się cieszyć widokiem tego wyjątkowego zabytku. – mówi Andrzej Czernecki, burmistrz Jasła.

Zabytkowy parowóz jako pomnik techniki

Zabytkowy parowóz jako pomnik techniki

Zabytkowy parowóz jako pomnik techniki

Zabytkowy parowóz jako pomnik techniki

Zabytkowy parowóz jako pomnik techniki

Fot. © terazJaslo.pl / DAMIAN PALAR

Od samego początku pomysłowi wyeksponowania zabytku przyklaskiwali mieszkańcy miasta, którzy jeszcze pamiętają czasy świetności jasielskiego kolejnictwa.

Gdy w Internecie ukazała się notatka, że są próby wyeksponowania gdzieś w widocznym miejscu, mieszkańcy zwracali się do mnie, że jest to bardzo dobry pomysł. Były nawet takie propozycje, żeby to wyeksponować na rondzie, które tutaj jest. Mnie początkowo też się wydawało to za bardzo dobry pomysł, ale później stwierdziłem, że nie za bardzo będzie można sobie poradzić z ruchem kołowym. W Jaśle było ponad czterdzieści parowozów. Młodzi mieszkańcy nie wiedzą, że tak było, a starzy niech im serce ruszy, że niegdyś na tym pracowali. – powiedział Roman Strojek.

W przyszłości pomnik techniki ma być ogrodzony od torowiska, oświetlony z zewnątrz, a obok ma stanąć tablica informacyjna z historią i archiwalnymi fotografiami parowozu.

Od samego początku pan burmistrz nie czynił żadnych przeszkód, wręcz przeciwnie. Uznał to za bardzo dobrą formę. Wiedział, że w Jaśle kolejnictwo było bardzo prężne. Będę się starał, żebyśmy tą lokomotywę bardziej wyeksponowali, czyli zrobić oświetlenie i umieścić tablicę informacyjną dla każdego przechodnia, który chciałby troszeczkę historii o tej lokomotywie zasięgnąć. Niech to będzie podświetlone, niech symbolizuje, że dawniej ta kolej była bardzo prężna. – dodaje Roman Strojek.

Andrzej Czernecki
Fot. © terazJaslo.pl / DAMIAN PALAR

Burmistrz Andrzej Czernecki: – Jest to coś co przyciąga wzrok, uwagę z racji swoich walorów zabytkowych. Myślę, że jako zabytkowy element, będzie ciekawy zarówno dla turystów i przejezdnych, jak i zachęci samych mieszkańców Jasła, żeby obejrzeli tą lokomotywę.

Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl

Komentarzy: 6

  1. zajac to szarak, to nie ma po co robic pomnika, ale czarownica, to jest cos, to bedzie atrakcja!

  2. A ciekawe kiedy w ten sam sposób zostaną odnowione budynki dworców w Jaśle,Tarnowcu,Bieczu,Przysiekach i innych,które w tej chwili popadają w ruinę.Kiedy zacznie się ruch na kolei jak za tych paskudnych komunistycznych czasów?

  3. Jest jeszcze jedna lokomotywa, która w Jaśle była bardzo popularna, to : Ty2.Używana głównie do przewozów składów towarowych.Lokomotywa TKt była używana głównie do przewozów składów osobowych.A pan Strojek to był tylko „pomocnikiem”.Zorientowani wiedzą.

  4. idąc tym tropem przydałby się jeszcze jakiś pomnik Hugona Steinhausa, Hubala i Stanisława Zająca bo to też znani Jaślanie

  5. Bardzo fajny pomysł. Pasuje jeszcze Łukasiewicza pomnik zrobić i jakąs fajną lampę naftową dużą zawsze zapalającą się w czasie, kiedy zaczynają świecić lampy. Zyndram z Maszkowic to kolejny pomysł, który doskonale oddaje charakter Jasła w dawnych czasach.

Back to top button