W planach jest kolejna zatoka postojowa typu „K&R” przy jasielskiej szkole
Burmistrz Jasła zapowiada budowę zatoki postojowej typu Kiss & Ride przy Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej. Jest to zadanie wyczekiwane zarówno przez samych rodziców dowożących swoje pociechy, jak i grono pedagogiczne. Pozwoli na upłynnienie ruchu w mocno zatłoczonym rejonie Śródmieścia. Jest już opracowana wstępna koncepcja, a także zgoda radnych na sfinansowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji dalszego procesu inwestycyjnego.
Radni zgodzili się na to, aby miasto przystąpiło do projektowania zatoki postojowej typu Kiss & Ride („pocałuj i jedź”) przy Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej. W przyszłorocznym budżecie miasta zaplanowano na ten wydatek kwotę 76 260 zł. Nowe zadanie inwestycyjne ma na celu rozwiązanie problemu komunikacyjnego w ścisłym centrum Jasła, związanego z bezpiecznym przywożeniem dzieci do szkoły i ich odbieraniem po zajęciach lekcyjnych. Zdaniem burmistrza Jasła Adama Kostrząba, wydaje się, że jest to najbardziej logiczne i najmniej kolizyjne, ale nie najtańsze jeśli chodzi o infrastrukturę, bo to jest ścisłe Śródmieście, rozwiązanie.
Przypomniał również, że próby realizacji dedykowanego miejsca do bezpiecznego wysadzania z samochodów i odprowadzania do szkoły najmłodszych uczniów były podejmowane już w poprzednich latach.
Jest opracowana dokumentacja projektowa i niebawem ruszą prace związane z budową boiska szkolnego. To jest jeszcze decyzja poprzedniej Rady. W związku z tym ubędzie nam miejsc postojowych. Musimy sobie jakoś z tym problemem poradzić. Wiemy, że to jest jedna z większych szkół więc takie dedykowane miejsce do bezpiecznego wysadzania i odprowadzania dzieci – tych najmłodszych uczniów do szkoły – jest chyba zasadne ponad wszelką wątpliwość.
Adam Kostrząb
Burmistrz Miasta Jasła
Wstępna koncepcja zakłada lokalizację strefy K&R od strony ulicy Bednarskiej. Zdaniem włodarza naszego miasta, przemawia za tym interes społeczny jakim jest niewielka ingerencja w istniejący drzewostan.
– Przede wszystkim zależało mi na tym, żeby właśnie drzewa nie ucierpiały. – podkreślił Adam Kostrząb. – Od strony ulicy Czackiego jest tych drzew sporo, zwłaszcza na terenie szkoły. Od strony ulicy Bednarskiej również, ale jest tam techniczna możliwość. Opracowaliśmy wstępną koncepcję wykonania zjazdu poprzez istniejącą bramę do wjazdu na parking od strony szkoły, poprowadzenia za drzewami tej strefy Kiss & Ride i wyjazdu w okolicy studni. Oczywiście szczegółowa dokumentacja projektowa dopiero powstanie. Niemniej, takie rozwiązanie wydaje się być najbardziej logiczne. Zwłaszcza przy tym natężeniu ruchu, które właśnie w tamtej okolicy jest. Na tej trasie jest jedno nieduże drzewo, ale myślę, że uda się je przesadzić. Jest to takie rozwiązanie chyba najbardziej pożądane i wymagane. Szczegółów jeszcze nie znamy. Mamy tylko koncepcję. – dodał.
Byłaby to druga taka specjalna strefa w naszym mieście. Pierwsza funkcjonuje z powodzeniem już od kilku lat przy Szkole Podstawowej nr 4 im. ks. bpa Ignacego Krasickiego (ulica Wincentego Pola).
Już za kilka miesięcy przy „Dwójce” nie będzie już tyle wolnej przestrzeni dla samochodów osobowych jak dotychczas. Na miejscu dziedzińca wewnętrznego, gdzie do tej pory mogli swobodnie pozostawiać swoje samochody pracownicy szkoły, zostanie wybudowane boisko wielofunkcyjne. To decyzja jeszcze poprzedniej Rady Miejskiej, która zapadła w porozumieniu z dyrekcją i społecznością szkolną.
Burmistrz przekazał: „miałem zgłoszenia od rodziców dzieci z tej szkoły i taki apel, aby poszukać dodatkowych miejsc postojowych. Rozmawialiśmy też z dyrekcją szkoły odnośnie tej sytuacji”.
– Zmniejszenie tej ilości miejsc postojowych dla rodziców i grona pedagogicznego wynika tylko i wyłącznie z budowy boiska. Poprzez budowę Kiss & Ride miejsc postojowych nam raczej nie przybędzie, ale to bezpieczeństwo odprowadzania dzieci do szkoły się zwiększy więc to tak na marginesie. – zaznaczył.
Stąd też pośpiech urzędników w rozpoczęciu prac projektowych. – Zrobiliśmy stosowną koncepcję i zapytanie ofertowe, żeby nie tracić czasu po prostu. Ta inwestycja jest potrzebna. Im wcześniej to zaprojektujemy, tym wcześniej będziemy mogli mówić o realizacji. Nie chciałbym takiej sytuacji, że będziemy mieli w tym miejscu miasta rozgrzebaną inwestycję bez miejsc postojowych i wielki misz-masz komunikacyjny. Ja tam mieszkałem zaraz obok tej szkoły wiele lat i wiem jak wygląda ten ruch, zwłaszcza rano, gdy rodzice odwożą dzieci do szkoły. Należałoby to jak najszybciej wybudować więc dlatego taki pośpiech z mojej strony. Nie chciałem czekać do końca stycznia. Wtedy byłby proceduralnie najszybszy moment, żeby móc zwykłym trybem wnioskować o zmianę budżetu, który już będzie uchwalony. Myślę, że takie ujęcie w przyszłorocznym budżecie tej inwestycji pozwoli nam zawrzeć umowę i już projektować. Czyli na koniec stycznia prawdopodobnie będziemy mieli już koncepcję wykonaną przez projektanta więc trochę przyspieszymy. – wyjaśnia burmistrz.
Samorządowiec zapowiedział również, że jeśli tylko zostaną dopracowane szczegóły to jeszcze do końca tego roku wskaże radnym realne możliwości zwiększenia miejsc postojowych w okolicy ulic Bednarskiej i Koralewskiego.
Radna RMJ Krystyna Sikora ocenia, że jest to bardzo potrzebna inwestycja: – W tamtej kadencji podjęliśmy decyzję o boisku sportowym, które zabierze te miejsca parkingowe rodzicom i gronu pedagogicznemu, ale jednak interes dzieci przynajmniej dla nas był ważniejszy. Tak samo uważam, że budowa tej zatoki Kiss & Ride ona na pewno była po konsultacjach z dyrekcją. Podejrzewam, że pani dyrektor i grono pedagogiczne wyrazili zgodę. Musimy zadbać o bezpieczeństwo. W tym momencie mamy wąską ulicę Bednarską i ogromny ruch głównie w godzinach dojazdowych. Mam nadzieję, że to rozwiązanie będzie sprzyjało bezpieczeństwu i troszkę upłynni ruch na ulicy Bednarskiej.
Radny RMJ Leszek Znamirowski potwierdził, że jest to niezbędna inwestycja patrząc na to co każdego dnia dzieje się przed budynkiem szkoły podczas przywożenia i odbierania dzieci. Poprosił również o to, aby w przyszłości rozważyć możliwość wyodrębnienia kilkunastu dodatkowych miejsc postojowych od strony ulicy Czackiego.
– Rozwiążemy niewątpliwie problem bezpiecznego przyjazdu dzieci do szkoły i odebranie ich natomiast jest taka kwestia, że tych 70 pracowników szkoły będzie szukać miejsc w Śródmieściu, gdzie jest bardzo ciężko. Nawet tych dziesięć czy piętnaście miejsc tam przy stacji Trafo na pewno będzie się liczyć. – powiedział.
| W ARCHIWUM PORTALU →
Coraz bliżej do uruchomienia w Jaśle pierwszego parkingu „Kiss&Ride”
„Pocałuj i jedź”. Będą specjalne zatoki parkingowe przy miejskich szkołach?
(dapa)
d.palar@terazjaslo.pl