Zachodnia obwodnica Jasła ma zapewnione finansowanie na poziomie blisko pół miliarda złotych 🎧
Burmistrz Jasła Adam Kostrząb wraz z przewodniczącym Rady Miejskiej Jasła Marcinem Węgrzynem podejmowali w Urzędzie Miasta wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Adama Dziedzica oraz dyrektora rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marka Ustrobińskiego. Przedmiotem rozmów był stan przygotowań do budowy zachodniej obwodnicy miasta Jasła. O szczegółach inwestycji poinformowano na konferencji prasowej.
Poseł na Sejm RP Adam Dziedzic zaznaczył, że rządowy program budowy 100 obwodnic zainicjowany jeszcze przez poprzednie władze będzie kontynuowany. Co więcej, w przypadku planu rozbudowy drogi krajowej nr 73 o obwodnice Pilzna, Brzostku i Kołaczyc oraz Jasła dokonano korekty w pierwotnym planie, zwiększając ich finansowanie dwukrotnie.
– Infrastruktura to jest to co dzisiaj i wszędzie, w każdej gospodarce napędza tematy dotyczące przedsiębiorczości, daje możliwość dobrego lokowania mieszkańców, daje też komfort i odblokowanie ruchu. To wszystko jest ważne i istotne. Ważne i istotne jest też to, że kontynuujemy programy poprzedników w zakresie budowy obwodnic na lata 2020-2030. Pragnę powiedzieć, że tylko w ramach obwodnicy tutaj w Jaśle środki, które zostały przekazane, są dwa razy większe – to prawie pół miliarda złotych. – przekazał.
Stanisław Bukowiec – Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Pełnomocnik Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu potwierdził, że dla tych trzech zadań prowadzona jest obecnie procedura przetargowa.
– To bardzo duży zakres inwestycyjny dlatego, że poza trzema obwodnicami, czyli Jasła, Brzostku, Kołaczyc i Pilzna, będziemy również modernizować drogę krajową nr 73 na odcinku Pilzno-Brzostek. Cały zakres inwestycyjny to około 35 kilometrów. Zakres finansowy to blisko 1,5 mld złotych zaplanowane w planach finansowych. Jeśli chodzi o inwestycję obwodnicy Jasła to w tym momencie mamy już zaplanowane ok. 470 mln złotych. Było zaplanowane w pierwszym projekcie 230-240 mln złotych. Teraz podwoiliśmy tą kwotę z różnych przyczyn. Były to kwestie związane z infrastrukturą – z dodatkowymi elementami w zakresie tejże obwodnicy. Ten plan chcemy zrealizować jak najszybciej. – powiedział.
Polityk przekonywał o tym jak istotne jest to zadanie nie tylko dla samego miasta, ale również i całego regionu.
– Kontynuujemy programy, które rozpoczęli nasi poprzednicy dlatego, że inwestycje w infrastrukturę, inwestycje w drogi powinny być ponadpartyjne. One dotyczą ludzi, dotyczą życia codziennego mieszkańców. Więc dlatego te zadania są tak ważne. Poza programem 100 obwodnic realizujemy – jako Ministerstwo Infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – bardzo ważne strategiczne inwestycje. Tutaj na Podkarpaciu nie tak dawno została podpisana umowa na ostatni odcinek drogi ekspresowej S19 Jawornik-Lutcza z tunelem. To jest duży zakres jeśli chodzi o całą inwestycję drogi S19 na Podkarpaciu. Ponad 80 km już jest zrealizowanych, a blisko 85 km mamy właśnie w realizacji. Kontynuujemy w kraju inne strategiczne zadania. Inwestujemy w drogi dlatego, że to jest szansa na rozwój gospodarczy, również szansa na poprawienie codziennego życia mieszkańców. – powiedział Stanisław Bukowiec.
| POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI →
Burmistrz Jasła Adam Kostrząb powiedział, że nasze miasto jest specyficzne z uwagi na swoje położenie u zbiegu dwóch dróg krajowych. Dlatego cieszy go fakt kontynuowania procesu inwestycyjnego zmierzającego do udrożnienia ruchu na przecinających je szlakach komunikacyjnych.
– Ja bardzo się cieszę z kontynuacji tego co się rozpoczęło już kilka lat temu. Ta zachodnia obwodnica miasta jest elementem szerszego pomysłu, który ma połączyć drogę krajową nr 28 z drogą krajową nr 73. Jeszcze jako zastępca burmistrza Brzostku brałem udział od samego początku przy tym dużym projekcie. Serdecznie dziękuję za to, że ten temat został podjęty i kontynuowany, że zostało zwiększone finansowanie. – powiedział.
Pierwotny termin otwarcia ofert został przesunięty na dzień 9 grudnia z uwagi na olbrzymie zainteresowanie ze strony przedsiębiorców. Do inwestora napłynęło przeszło 800 pytań z prośbą o uszczegółowienie zawartych w dokumentacji przetargowej zapisów. Zadanie to będzie realizowane w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.
– W wielkim napięciu czekamy na wynik postępowania, ale myślę, że już tutaj więcej się nic nie wydarzy i będziemy mogli cieszyć się z tego, że inwestycja zostanie rozpoczęta i już za kilka lat ta obwodnica będzie oddana do użytkowania. – zaznaczył burmistrz. Adam Kostrząb zaznaczył, że w najbliższej perspektywie należy pomyśleć o dalszych rozwiązaniach komunikacyjnych na sieci dróg krajowych przebiegających przez teren Jasła. – Gdzieś zostały zawieszone prace nad koncepcją połączenia tych dróg w kontekście obwodnicy północnej. Tutaj jest zbyt wcześnie, by mówić o jakichkolwiek szczegółach. Czekamy z utęsknieniem na to, aby móc skutecznie rozwiązać ten problem. Chyba największy, który teraz jest w Jaśle, czyli wzmożony ruch i skumulowanie ruchu w obrębie centrum miasta. – dodał.
| POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI →
Obwodnica zachodnia miasta Jasła na długości 6,6 km ma przebiegać po całkowicie nowym śladzie drogi krajowej nr 73. Pozostałe, już istniejące, trzy kilometry zostaną przebudowane. Docelowo połączy się w Trzcinicy z drogą krajową nr 28.
Marek Ustrobiński, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślił, iż „ta inwestycja, czyli 6,6 km obwodnicy zupełnie nowym śladem wokół urbanizacji ośrodka jasielskiego spowoduje zmniejszenie ruchu w Jaśle, zdjęcie ruchu tranzytowego z kierunku Pilzna i skierowanie go poza obszarem miejskim w kierunku wschodnim”.
– Jest to droga jednojezdniowa, dwa pasy ruchu, z drogami zbiorczymi równoległymi, które będą obsługiwać tereny przyległe. Obwodnica będzie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska. Powstaną nowe mosty, nowe wiadukty. Ten cały ciąg komunikacyjny 35 km będzie wyposażony w urządzenia sterowania ruchem, urządzenia nadzoru ruchu. Można powiedzieć, że to XXI wiek i nowoczesność. – opisuje.
Harmonogram prac przewiduje ich zakończenie w przeciągu trzech i pół roku.
– Po podpisaniu umowy nastąpi faza projektowania, uzyskania zezwolenia realizacji inwestycji drogowej, potem faza realizacji tego elementu programu budowy 100 obwodnic. Mam nadzieję, że po zrealizowaniu tych zadań, które zostały nam postawione, a które teraz realizujemy następne tematy pojawią się same. Budujemy obwodnicę Sanoka – II etap, będzie realizowany odcinek między Miejscem Piastowym, a Sanokiem więc na pewno przyjdzie i czas na odcinek drogi krajowej nr 28 między Jasłem, a Krosnem. Wstępne prace zostały przygotowane, ale wszystkiego naraz w jednym momencie nie da się więc jakąś kolejność została zachowana. Cieszy to, że zaczynamy tutaj realizację i mam nadzieję, że ciąg dalszy niebawem nastąpi. – przekazał Marek Ustrobiński.
| POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI →
W przypadku obwodnicy Pilzna – nastąpiło otwarcie ofert i trwa ich analiza. Natomiast do 9 stycznia wyznaczono termin składania ofert na budowę obwodnic Brzostku i Pilzna. Wykonawcy prac powinni być znani do końca pierwszego kwartału przyszłego roku.
(dapa)
d.palar@terazjaslo.pl