Trzy używane autobusy w wersji miejskiej dla jasielskiego przewoźnika
Miejska Komunikacja Samochodowa w Jaśle zamawia trzy używane autobusy nisko wejściowe w przedziale do ośmiu metrów długości. Spółka systematycznie modernizuje swój tabor, zastępując wysłużone pojazdy nowszymi modelami. Tym samym dostosowuje się do bieżących potrzeb rynku przewozowego oraz wymagań środowiskowych. Lada chwila ma zostać ogłoszony przetarg na zakup pierwszych w mieście autobusów elektrycznych.
Radni miejscy zagłosowali za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie do spółki Miejska Komunikacja Samochodowa w Jaśle wkładu pieniężnego o wartości 135 tysięcy złotych z przeznaczeniem na podniesienie kapitału zakładowego. Środki te pokryją zakup jednego używanego autobusu. Dwa kolejne lokalny przewoźnik zakupi z własnego budżetu – mają one zostać sfinansowane w formie leasingu.
Spółka komunikacyjna z Jasła zamierza nabyć autobusy w wersji miejskiej – do ośmiu metrów długości. W specyfikacji warunków zamówienia zawarła, że mają to być pojazdy bezwypadkowe, sprawne techniczne, nie starsze niż z 2017 roku, o przebiegu nie większym niż do 300 tysięcy kilometrów, spełniające normę emisji spalin co najmniej EURO 5, posiadające minimum 24 miejsca siedzące i co najmniej 36 stojących oraz miejsce na wózek inwalidzki. Przestrzeń pasażerska ma być klimatyzowana. Dodatkowo pojazdy mają być wyposażone w elektroniczne tablice kierunkowe.
Wybrano jedyną ofertę złożoną przez Energetyczne Towarzystwo Finansowo-Leasingowe Energo-Utech S.A. z Poznania. Zaproponowana cena to 535 050 zł. brutto.
Wizja Roberta Dobosza od początku objęcia przez niego stanowiska prezesa w spółce MKS Jasło jest jedna – systematyczna wymiana samochodów polegająca na likwidacji taboru, który nie jest przystosowany do przewozów wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich oraz pozbawionego komfortu i wygody wsiadania dla osób starszych.
– Ten zakup jest właśnie tym podyktowany. – wyjaśnia Robert Dobosz. – Pozwoli on wyeliminować prawie całkowicie tabor, który nie spełnia tych wymogów. Oczywiście prawie dlatego, że autobusy ze schodkami będą jeszcze jeździć, głównie w przewozach gminnych, które są skorelowane z przewozami miejskimi, ale to nie powinno w znaczący sposób uniemożliwiać poruszanie się mieszkańcom Jasła po terenie miasta. Jest to tak zaplanowane ze względu na to, że to są krótkie autobusy. Część dróg gminnych jest na tyle wąska, że inne autobusy się tam po prostu nie zmieszczą.
Modernizując posiadany tabor samochodowy spółka dba również o ochronę środowiska. Docelowym planem jest całkowita wymiana przestarzałych autobusów, które nie spełniają żadnych norm emisji spalin odpowiadających współczesnym wymogom.
– Ten zakup spowoduje, że w zasadzie prawie wszystkie autobusy będą mieć EURO 4 i wyżej. Znowu to prawie wiąże się z tym, że jeden autobus miejski będzie miał w dalszym ciągu EURO 3 i jeden autobus do przewozów szkolnych też będzie miał EURO 3. Natomiast jest to przedostatnia modernizacja taboru. Mam nadzieję, że jeszcze doczekamy się jednej, która spowoduje, że autobusy będą dopasowane w stu procentach do potrzeb. – tłumaczy.
Robert Dobosz może pochwalić się tym, że w ciągu czterech lat jego prezesury doprowadzono do wymiany 75% taboru Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Jaśle. Po listopadowych zakupach z krajobrazu naszego miasta znikną już całkowicie stare autobusy typu H9, czyli popularne Autosany.
Pytany o dodatkowe inwestycje, które mają podnieść spółkę na wyższy poziom działalności wyjaśnił: – Jeśli chodzi o środki inwestycyjne to dopiero po wypracowaniu zysku na ten rok, sprawdzeniu potrzeb będziemy oczywiście wykorzystywać to do modernizacji naszej spółki i ewentualnie na zakup kolejnych autobusów. – przekazał Robert Dobosz.
Przetarg na elektryki
Lada dzień Urząd Miasta ma ogłosić postępowanie przetargowe na zakup pierwszych autobusów elektrycznych.
Burmistrz Ryszard Pabian informuje, że gromadzona jest niezbędna dokumentacja oraz dopinane są ostatnie szczegóły. – Pewnie państwo zauważyli, że co jakiś czas po mieście jeździł inny autobus elektryczny. Chcieliśmy wysondować, które najbardziej są przydatne do potrzeb i jak się będą sprawować na terenie miasta Jasła. Mamy praktycznie przygotowaną specyfikację. W najbliższych dniach zostanie uruchomione postępowanie przetargowe na zakup. Tych autobusów chyba było cztery. Mamy też wyobrażenie, które najlepiej się sprawdzają stąd też tak staraliśmy się przygotować specyfikację, aby ona dookreślała wymagania w stosunku do tych autobusów. – przekazał włodarz naszego miasta.
(dapa)
d.palar@terazjaslo.pl