Radni sceptycznie co do poszerzenia płatnych miejsc postojowych w Jaśle
Sporo miejsc postojowych w ścisłym centrum Jasła miałoby zostać włączonych do strefy płatnego parkowania. Z taką propozycją wystąpił do radnych miejskich burmistrz Ryszard Pabian. Ci jednak na chwilę obecną odrzucili pomysł włodarza naszego grodu. – Nie ma zgody na dodatkowe myto nakładane na mieszkańców w tym trudnym czasie – komentowali.
Lokalny samorząd zaproponował, by kolejne ulice w ścisłym centrum miasta znalazły się w płatnej strefie parkowania. Według przedstawionej radnym noweli uchwały przygotowanej przez burmistrza Ryszarda Pabiana do obszaru, na którym miałaby obowiązywać konieczność opłacenia postoju pojazdu mechanicznego, miałyby zostać włączone m.in. ulice: Sobieskiego, Asnyka, Bednarska, Dworcowa, Floriańska, Kadyiego, Kilińskiego, Krótka, Nowa, Wałowa, Wyspiańskiego czy Zielona. Urzędnicy założyli, że pobór opłat po zmianie dotyczyłby w sumie blisko pięćdziesięciu miejsc.
Przedłożona radnym miejskim propozycja zakłada podział Jasła na dwie strefy, w których obowiązywałyby różne stawki opłaty za postój pojazdów mechanicznych.
Do pierwszej strefy zaliczałyby się następujące odcinki ulic:
- Basztowa od skrzyżowania z ul. P. Skargi do skrzyżowania z ul. Jana Pawła II;
- Kołłątaja od skrzyżowania z ul. Asnyka do skrzyżowania z ul. Czackiego (prawa strona);
- Kołłątaja przed Jasielskim Domem Kultury; Koralewskiego od skrzyżowania z ul. Karmelicką do budynku Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej;
- Kościuszki: od skrzyżowania z ul. Igielną do skrzyżowania z ul. Sokoła (prawa strona), od skrzyżowania z ul. Kołłątaja do skrzyżowania z ul. Rejtana (prawa strona);
- Mickiewicza od skrzyżowania z ul. Czackiego do skrzyżowania z ul. Asnyka;
- Plac Żwirki i Wigury;
- Rynek (część wschodnia);
- Sokoła;
- Stroma – parking Starostwo Powiatowe;
- Czackiego od Placu Żwirki i Wigury do skrzyżowania z ul. Sokoła;
- Koralewskiego od budynku Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej do skrzyżowania z ul. Bednarską;
- Asnyka;
- Basztowa od skrzyżowania z ul. Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Floriańską;
- Bednarska;
- Floriańska od skrzyżowania z ul. Igielną do skrzyżowania z ul. Kadyiego;
- Floriańska od skrzyżowania z ul. Basztową do skrzyżowania z ul. Rejtana;
- Igielna;
- Jana Pawła II od skrzyżowania z ul. Floriańską do skrzyżowania z ul. Basztową;
- Jana Pawła II od skrzyżowania z ul. Basztową do skrzyżowania z ul. Śniadeckich;
- Kadyiego;
- Kazimierza Wielkiego od skrzyżowania z ul. Szajnochy do skrzyżowania z ul. Stromą;
- Kilińskiego;
- Krótka;
- Nowa;
- Rynek (część zachodnia);
- Wałowa;
- Zielona;
- Zielony Rynek (cały).
W drugiej strefie uwzględniono miejsca parkingowe wyznaczone na ulicach:
- Armii Krajowej od skrzyżowania z ul. Sobieskiego do skrzyżowania z ul. Staszica;
- Słowackiego od skrzyżowania z ul. Franciszkańską do skrzyżowania z ul. Czackiego (prawa strona);
- Staszica;
- 3-go Maja od skrzyżowania z ul. Czackiego do skrzyżowania z ul. Ducala (prawa strona);
- 3-go Maja od skrzyżowania z ul. Staszica do skrzyżowania z ul. Ducala (lewa strona) i od skrzyżowania z ul. Chopina do skrzyżowania z ul. 1-go Maja (lewa strona);
- Ducala;
- Kościuszki od skrzyżowania z ul. Kochanowskiego do skrzyżowania z ul. Rejtana;
- Kościuszki od skrzyżowania z ul. Kochanowskiego do skrzyżowania z ul. Dworcową;
- Sobieskiego od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej do skrzyżowania z ul. Rejtana;
- Sobieskiego od skrzyżowania z ul. Rejtana do skrzyżowania z ul. Kołłątaja;
- Armii Krajowej od skrzyżowania z ul. Kościuszki do skrzyżowania z ul. Sobieskiego;
- Dworcowa od skrzyżowania z ul. Staszica do skrzyżowania z ul. Sobieskiego;
- Franciszkańska;
- Mickiewicza od skrzyżowania z ul. Czackiego do skrzyżowania z ul. Władysława Jagiełły;
- Mickiewicza (wokół skweru św. Antoniego);
- Słowackiego od skrzyżowania z ul. Franciszkańską do skrzyżowania z ul. Czackiego (lewa strona);
- Sobieskiego od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej do skrzyżowania z ul. Dworcową;
- Wyspiańskiego od skrzyżowania z ul. Rejtana do skrzyżowania z ul. Kochanowskiego.
M.in. od ich położenia, dostępności do obiektów użyteczności publicznej, sąsiadującą zabudową mieszkaniową czy dostępnością do komunikacji publicznej uzależniona byłaby wysokość pobieranej opłaty. W strefie pierwszej wynosiłaby: 1,00 zł za pierwsze pół godziny, 2,00 zł za pierwszą godzinę, 2,40 zł za drugą godzinę, 2,80 zł za trzecią godzinę oraz 2,00 zł za czwartą i każdą następną godzinę parkowania.
W strefie drugiej opłata za pozostawienie pojazdu na płatnym miejscu postojowym trzeba by zapłacić odpowiednio: 1,00 zł za pierwszą godzinę, 1,20 zł za drugą godzinę, 1,40 zł za trzecią godzinę oraz 1,00 za czwartą i kolejną godzinę parkowania.
Włączenie kolejnych ulic do strefy płatnego parkowania miałoby nastąpić od 1 kwietnia przyszłego roku.
Większość radnych sceptycznie opowiedziało się za tym pomysłem. Na wniosek Andrzeja Czerneckiego z klubu „Jaślanie” projekt uchwały został zdjęty z porządku obrad dzisiejszej sesji.
Nie wiadomo jednak czy władze Jasła nie będą chciały wrócić do tej koncepcji w kolejnych miesiącach.
(dapa)
d.palar@terazjaslo.pl