Przy ulicy Na Kotlinę w Jaśle powstaje nowoczesny biurowiec MPGK
Dzięki budowie nowego obiektu biurowo-administracyjnego dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Jaśle jaki powstaje na działce miejskiej przy ulicy Na Kotlinę znacząco podniesie się komfort pracy oraz obsługi klienta. Dotychczasowa siedziba spółki, która powstała końcem lat 80-tych ubiegłego stulecia, miała być tylko czasowym rozwiązaniem, a funkcjonuje do tej pory. Budynek odbiega swoimi parametrami technicznymi od współczesnych standardów i nie nadaje się już do dalszej eksploatacji.
Jeśli nic nieoczekiwanego nie stanie na przeszkodzie to za nieco ponad dwa lata pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Jaśle przeniosą się do komfortowej siedziby, która powstaje właśnie przy ulicy Na Kotlinę, co przyczyni się do poprawy warunków lokalowych jakie aktualnie ma do dyspozycji miejska spółka.
Obecnie zatrudnionych jest w niej nieco ponad sto pięćdziesiąt osób. Nowy budynek pomieści około czterdzieści pięć osób, w tym ścisłe kierownictwo oraz pracowników administracyjno-biurowych. Pozostałą kadrę stanowią pracownicy wykonujący pracę fizyczną bezpośrednio w zakładzie wodociągów i kanalizacji, zakładzie energetyki cieplnej, oczyszczalni ścieków, stacji uzdatniania wody oraz gospodarstwie samochodowym, które są rozproszone w różnych częściach miasta.
Paweł Zawada, prezes zarządu MPGK w Jaśle, podnosi wagę realizacji inwestycji: – Budowa jest podyktowana tym, że w obecnej siedzibie przy ulicy Piotra Skargi Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej nie może prowadzić dalszej działalności, ponieważ ten budynek pochodzi z lat 80-tych. Dokładnie został wybudowany w 1987 roku jako budynek tymczasowy, który miał stać maksymalnie piętnaście lat. Nie nadaje się on do remontu, a tym bardziej do dalszego użytkowania.
Nowy obiekt użyteczności publicznej powstaje na atrakcyjnej działce, z której roztacza się panorama miasta. Przy sprzyjających warunkach pogodowych w jej tle widoczne są szczyty Beskidu Niskiego, a nawet Tatr.
Wybór miejsca nie był przypadkowy choć jak wyjaśnia Paweł Zawada pod uwagę brano różne warianty: – Na lokalizację nowej siedziby wybraliśmy swoją działkę przy ulicy Na Kotlinę. Jest to działka, na której zlokalizowane są studnie podziemne wody pitnej. Z optymalizacji kosztów wynikało, że to miejsce jest najbardziej odpowiednie dla realizacji tego typu inwestycji. Pod uwagę brane były również inne lokalizacje, na przykład przy ulicy Sroczyńskiego na wysokości budowanej komendy Policji, na zakładzie energetyki cieplnej, był też rozpatrywany zakup jakiejś nieruchomości wraz z istniejącym już budynkiem. Jednak po dokładnej analizie finansowo-ekonomicznej uznaliśmy, że budowa nowej siedziby jest najlepszym rozwiązaniem dla firmy.
Powstanie budynek parterowy, a na jednym skrzydle zostanie nadbudowane piętro. Będzie liczył tysiąc dwieście metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. W obiekcie znajdą się m.in. pomieszczenia biurowe, sala konferencyjna, biuro obsługi klienta, miejsca socjalne oraz węzeł sanitarno-higieniczny. Część wspólną ma stanowić wejście główne z reprezentatywnym hallem. Kompleks zostanie całkowicie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, by zapewnić im bezproblemowy dostęp do usług.
– Każdy z klientów będzie mógł skorzystać z pełnej, profesjonalnej obsługi w tym budynku. Również wokół budynku powstaną miejsca postojowe zarówno dla klientów, jak i dla pracowników. Na pewno nie zabraknie tych miejsc do bezpiecznego parkowania i poruszania się po terenie firmy. – przekonuje Paweł Zawada.
Autorem projektu jest jasielska pracownia architektoniczna Andrzeja Gawlewicza.
Prace na terenie budowy trwają już od wielu tygodni i w żaden sposób nie przerwała ich pandemia koronawirusa. Spółka, biorąc pod uwagę optymalizację kosztów, realizuje inwestycję systemem gospodarczym, wykorzystując do tej chwili własne siły i środki.
– Jesteśmy na etapie wykonania tzw. poziomu zero, czyli fundamentów, chudego betonu, instalacji pod fundamentami plus mamy wykonane przyłącza wody, kanalizacji, zewnętrzną instalację gazową, zewnętrzną instalację elektryczną. W tej chwili budujemy ściany parteru. Nie wstrzymaliśmy tej budowy na okres pandemii, ponieważ minimalizujemy koszty wykonania tego budynku. Przeważnie albo tylko i wyłącznie angażujemy do tej pory własnych pracowników i własne siły. Jedynie zakupujemy materiały niezbędne do budowy tego obiektu. – mówi o poziomie zaawansowania prac prezes spółki.
Szacunkowa wartość przedmiotowej inwestycji wynosi około 4,5 miliona złotych netto. Prezes spółki wyraża nadzieję, że dzięki odpowiedniemu planowaniu wydatków i pełnemu zaangażowaniu własnych pracowników w realizację budowy, uda się finalnie zminimalizować koszty budowy.
– Tak, jak powiedziałem, minimalizujemy koszty. Nie zlecamy robót, które potrafimy wykonać innym firmom zewnętrznym tylko jak do tej pory wszystko robimy sami. Po budowie poruszają się tylko nasi pracownicy. -przekazuje Zawada.
Nowy budynek Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej ma być gotowy końcem 2022 roku.
– Co do starej siedziby nie mamy jeszcze żadnej decyzji. – wyjaśnia Paweł Zawada. – Będzie ona uzależniona od naszego właściciela, czyli zgromadzenia wspólników. W porozumieniu z burmistrzem podejmiemy decyzję co z tym budynkiem dalej zrobimy. Czy miasto go zagospodaruje, czy zostanie wystawiony na sprzedaż, tego nie wiemy. Oprócz budynku przy ulicy Piotra Skargi 86A jest jeszcze kawałek miejsca parkingowego, są tam warsztaty, szatnie. Jeszcze jest za wcześnie, żeby mówić co tam się konkretnie będzie znajdować w przyszłości.
Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl