Burmistrz Ryszard Pabian przemodelował dotychczasową koncepcję funkcjonowania ratusza
Nowe wyzwania jakie czekają lokalny samorząd w bieżącej kadencji to główny bodziec do zmiany struktury organizacyjnej jasielskiego magistratu. Burmistrz miasta Ryszard Pabian liczy na to, że poprzez zaproponowaną przez niego rekonstrukcję poszczególnych wydziałów merytorycznych mieszkańcy załatwiający w tym miejscu swoje bieżące sprawy będą spoglądali na urząd przez pryzmat instytucji przyjaznej klientom.
Zmiany w strukturze organizacyjnej jasielskiego magistratu, jakie w ostatnim czasie zaproponował burmistrz miasta Ryszard Pabian, dotyczą podstawowych gałęzi życia społecznego, które ustawowo przydzielono samorządowi terytorialnemu, w tym m.in. gospodarki komunalnej, szeroko rozumianej polityki społecznej, promocji samorządu terytorialnego i podległych mu jednostek organizacyjnych, sportu i turystyki, kultury, kształtowania wizerunku miasta na zewnątrz, rewitalizacji obszarów zdegradowanych czy wreszcie rozwoju przedsiębiorczości.
To właśnie na ten ostatni z wymienionych elementów gospodarz naszego miasta chce położyć szczególny nacisk w kolejnych latach. Stąd też jego pomysł na likwidację dotychczasowego Wydziału Rozwoju i Promocji, którego praca nie sprawdzała się w stu procentach, a w jego miejsce utworzenie Wydziału Wspierania Przedsiębiorczości.
– Chcemy, aby działania w tym zakresie były jeszcze bardziej intensywne. – podkreśla Ryszard Pabian. – One do tej pory były prowadzone w ramach Wydziału Rozwoju. Stąd też rozdzielenie zadań z dotychczasowego wydziału. W nim zawierała się jeszcze promocja miasta, która została przekazana do innego wydziału. Teraz przedsiębiorczość stanowi odrębną działalność magistratu. Wyrażamy chęć poszerzenia naszej współpracy z przedsiębiorcami. Wydział ten będzie sprawował również nadzór nad tworzonym inkubatorem przedsiębiorczości. Chcemy poprzez ten ośrodek współpracować przede wszystkim z młodym pokoleniem jasielskich przedsiębiorców i stworzyć im idealne miejsce do pracy.
Kolejną nowością w jasielskim ratuszu jest Wydział Rewitalizacji, Strategii i Inicjatyw Społecznych. – Zmiany w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta w Jaśle miały na celu przede wszystkim dostosowanie do obecnych wymogów. Mamy uchwalony Lokalny Plan Rewitalizacji. On w swoich zapisach ma m.in. utworzenie biura rewitalizacji. Stąd też nowy wydział, który pojawił się w Urzędzie Miasta. Będzie się zajmował wszystkimi zadaniami wprost związanymi z rewitalizacją. – wyjaśnia burmistrz.
Trzecią istotną zmianą jaka zaszła po przeprowadzeniu reorganizacji jest połączenie wszystkich działań związanych z promocją i wizerunkiem miasta Jasła w ramach Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki.
Pozostałe modyfikacje dotyczą spraw kosmetycznych. Z jednostki organizacyjnej zajmującej się dotychczas inwestycjami, ochroną środowiska i gospodarką komunalną wyodrębniono ten ostatni obszar działalności miejscowego samorządu.
– Z tej gałęzi życia zrobił się bardzo ważny obszar działalności miasta Jasła. Dlatego dotychczasowy wydział zajmujący się inwestycjami, ochroną środowiska i gospodarką komunalną podzielił się na dwa. – mówi burmistrz.
Większość stanowisk kierowniczych jest już obsadzona. Za pracę Wydziału Wspierania Przedsiębiorczości odpowiada Ewelina Janas-Opałka, zaś Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki Patrycja Bimkiewicz.
– Stanowiska kierownicze w dwóch wydziałach merytorycznych zostały obsadzone przez dotychczasowych pracowników Urzędu Miasta w ramach pionowego awansu wewnętrznego. Na stanowisko kierownika Wydziału Rewitalizacji, Strategii i Inicjatyw Społecznych ogłoszono konkurs. – wyjaśnia Ryszard Pabian.
Promocję na wyższe stanowiska służbowe w jasielskim ratuszu otrzymali również Marcin Gustek (został kierownikiem Wydziału Gospodarki Komunalnej) oraz Paweł Laskowski (został kierownikiem Wydziału Organizacyjnego i Kadr wraz z Biurem ds. obsługi Rady Miejskiej).
W rozmowie z portalem „terazJaslo.pl” burmistrz Ryszard Pabian zapewnił, że mimo planowanego przyrostu zatrudnienia wprowadzone zmiany nie spowodują zwiększenia kosztów bieżącego utrzymania Urzędu Miasta.
– Zatrudnienie nieznacznie się zwiększy. Obsługa Wydziału Rewitalizacji wymaga zatrudnienia nowych pracowników. Ale generalnie wydatki na funkcjonowanie Urzędu Miasta nie powinny się zwiększyć dlatego, że w tej chwili większość tych wydziałów nadzoruję ja. Mam w tej chwili tylko jednego zastępcę. Na razie w nowej strukturze drugiego nie ma. W tym momencie będzie to tak funkcjonować jak zaproponowałem, czyli jest burmistrz i jego jeden zastępca. – tłumaczy się z podjętych decyzji.
Przemodelowanie dotychczasowej koncepcji pracy ratusza w niewielkim stopniu odbije się na sprawnej obsłudze klientów. Poszczególne bieżące sprawy mieszkańców będą załatwiane w tej samej lokalizacji, jak dotychczas.
– Lokalizacja podstawowych wydziałów zasadniczo się nie zmieni. Kiedy utworzymy inkubator Wydział Wspierania Przedsiębiorczości docelowo będzie się mieścić na ulicy Kazimierza Wielkiego. Natomiast nastąpi drobna korekta jeśli chodzi o obsługę deklaracji od odpadów komunalnych. Tak, jak i pozostałe deklaracje podatkowe, będą załatwiane w Rynku, a nie jak do tej pory na ulicy Sokoła. – informuje burmistrz Ryszard Pabian.
Nowy regulamin organizacyjny urzędu obowiązuje od 1 lutego.
Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl