terazJaslo.pl
Podążaj za nami
KULTURA | ROZRYWKA | EDUKACJA

W Szebniach zabrzmią pieśni pasyjne (zapowiedź)

Gminny Ośrodek Kultury w Jaśle, Stowarzyszenie Parafii Szebnie „Dziedzictwo” oraz Parafia p.w. Św. Marcina Biskupa w Szebniach zapraszają na koncert PAN KRYSTUS JEST PODOBIEN ZIARNU PSZENICZNEMU pieśni pasyjne z polskich kancjonałów renesansowych.

Zapowiedź wydarzenia
(Kliknij, aby powiększyć plakat)

Niedziela Palmowa, 1 kwietnia 2012, godz. 18:00
Stary Kościół Parafialny W Szebniach

Tematyka Pasji, była bardzo popularnym źródłem inspiracji dla twórców w dawnej Polsce. Dodatkowo, zgodnie z dawną praktyką, w ważniejszych centrach kultury, jakimi były większe ośrodki kościelne i dworskie – co rok, na Wielkanoc, powstawał nowy zestaw utworów i tekstów. Większość, oczywiście zaginęła.

Część weszła do kanonu znanych wszystkim pieśni kościelnych do tego stopnia spopularyzowanych, że nikt już nie doszukuje się ich pierwotnych źródeł. Tymczasem wiele z tych pieśni istniało w dużo bogatszych niż dziś opracowaniach wokalno-instrumentalnych.

Prezentowany koncert, to próba odtworzenia tych źródeł, powrotu do pierwotnego brzmienia wymyślonego przez ich twórców. A przede wszystkim oddania ich najważniejszego celu, stworzenia atmosfery pokuty i zadumy.

Wystąpią:

HORTUS ARTIUM – powstał w 2005 roku w Krakowie. Zespół występował na wielu festiwalach, między innymi; Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Lwowskim Festiwalu Muzyki Dawnej, festiwalu „Na Skrzyżowaniu Kultur”, Muzeum St. Catarijne w Utrechcie, Festiwalu Tradycji i Obrzędu, Dniach Małopolskiego Dziedzictwa Kulturowego, a także na wielu niezależnych koncertach. W doborze programu, zespół koncentrował się głównie na muzyce baroku i renesansu (Tańce z Tabulatury Oliwskiej, Polskie pieśni pasyjne i wielkopostne, angielska muzyka consortowa, hiszpańskie kancjonały z czasów Królów Katolickich) ale także repertuarze średniowiecznym (Cantigas de Santa Maria, Cantigas de Amigo, arabskie pieśni z czasów Rekonkwisty). Zespół nagrał płytę dla Muzeum Narodowego w Krakowie, będącą tłem ekspozycji w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka.

* *

Kazimierz PYZIK (ur.1955 w Krakowie) – studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie kontrabas (R. Daun), teorię muzyki (A. Frączkiewicz) oraz kompozycję (M. Stachowski); ponadto grę na violi da gamba w Meistersingerkonservatorium w Norymberdze (H. Groth) i Koninklijk Koserwatorium w Brukseli, gdzie uzyskał kolejno dwa dyplomy: eerste prijz oraz hoger diploma w klasie Wielanda Kuijkena.

Swoją działalność wyraźnie dzieli na dwie grupy. Na różnych odmianach viol da gamba wykonuje głównie muzykę baroku i renesansu, występując z recitalami solowymi oraz m.in. z zespołami: Fiori Musicali, Camerata Cracovia, Ars Cantus. Założył też własny concort viol da gamba. Jest członkiem Viola da Gamba Society of Great Britain. Na instrumentach współczesnych – wiolonczela, kontrabas (również kontrabas klasterowy własnego pomysłu – wykonuje głównie muzykę XX wieku. Jako kompozytor i wykonawca jest ściśle związany z zespołem MW2, Kwartetem Olgi Szwajgier i występuje z recitalami solowymi. Na początku swej działalności koncertowej był członkiem orkiestry Capella Cracoviensis (kontrabas) oraz Krakowskiego Kwartetu Obojowego. Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy i w USA. Ma na swoim koncie wiele prawykonań światowych, nagrania radiowe, telewizyjnei płytowe. Jest laureatem krajowych konkursów kompozytorskich (Konkurs im. A. Malawskiego oraz Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski). Jego utwory wykonywane były na wszystkich festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, ponadto w Niemczech, Francji, Danii, Jugosławii, Czechach i Kanadzie. W 1994 i 1997 był wykładowcą 2. Internazionale Akademie für Neue Komposition w Schwaz (Austria), a w 1996, 1998 i 2002 wykładowcą Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej w Krakowie. W Krakowskim Konserwatorium im. Witolda Lutosławskiego jest wykładowcą historycznych instrumentów smyczkowych – violi da gamba, wiolonczeli barokowej i kontrabasu wiedeńskiego.

* *

Tomasz WELANYK – ur. 1986 w Krakowie. Student krakowskiej Akademii Muzycznej, klasy perkusji prof. Beaty Wilewskiej. Wykonuje klasyczną muzykę perkusyjną, studiuje także dawne i rzadkie techniki gry. Jako solista i kameralista współpracował z wieloma wykonawcami muzyki improwizowanej od muzyki dawnej do jazzu (Omnia Beneficia, Fioripari, Mohhamad Rasouli, Hye-Kyung Lee, Mariusz Koluch, Maria Pomianowska, Samech, Insepia) i współczesnej (Theatre Zero, Cracow Percussion Ensemble, Cracow Orchestra for Contemporary Music, /Leopolis/).

Koncertował pod batutą wielu dyrygentów (Helmutha Rillinga, Bernarda Lemonier, Simona Camartina, Wojciecha Czepiela, Krzysztofa Pendereckiego). W 2005 brał udział w projekcie moskiewskiego pianisty Aleksieja Lubimowa „Bachanalia”, łączącym muzykę baroku z muzyką Johna Cage’a. Uczestniczył w wielu festiwalach w Polsce i za granicą m.in.(Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej, KONTRASTY, Festiwal Kompozytorów Krakowskich, wrocławski Festiwal Piosenki Aktorskiej, Audio Art, lwowski Festiwal Muzyki Dawnej, Drumming Mystery w Pradze, Warszawska Jesień, Na Skrzyżowaniu Kultur, Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego).

Autor projektu „Harmonia Mundi”, łączącego dźwięki kosmosu i improwizacje perkusyjne. Od 2005 roku kieruje consortem „Hortus Artium”, koncentrującym się na wykonywaniu muzyki średniowiecza i renesansu. Consort, poza licznymi koncertami w Polsce i za granicą, dokonał nagrania płytowego, dla Muzeum Narodowego w Krakowie (muzyka mechaniczna w Sali Śmierci Pałacu Biskupa Erazma Ciołka).

Brał udział w nagraniu, dla wydawnictwa „Homini”, płyty z muzyką do poezji Djalalaldina Rumiego. W 2007 finalista konkursu interpretacji muzyki XX i XXI w, zorganizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

(Stowarzyszenie Parafii Szebnie „Dziedzictwo”)

Back to top button