Światła na Baczyńskiego stanowią zagrożenie dla ruchu?
Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Baczyńskiego i 3-go Maja w Jaśle jest zsynchronizowana nie zgodnie z Ustawą o Kodeksie Drogowym. Kierowcy i piesi stosujący się do niewłaściwie działającego oświetlenia są narażeni na utratę zdrowia lub życia.
Sygnał o nieprawidłowym działaniu sygnalizacji na jasielskim skrzyżowaniu otrzymaliśmy od jednego z naszych czytelników. Oświetlenie jest ustawione bowiem tak, że uczestnicy ruchu nie ustępują pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka, przy zielonym świetle podczas skrętu w lewo w ulicę Baczyńskiego.
– Jest to chyba jedyne w kraju skrzyżowanie, gdzie przy zapalony jedynym świetle zielonym wykonać można skręt w lewo nie ustępując pojazdom nadjeżdżającym z przeciwnej strony. Spróbujcie Państwo taki manewr wykonać na innym skrzyżowaniu. – pisze do nas pan Wiesław.
Mieszkaniec Jasła bez skutku informuje o tym odpowiednie służby, od jasielskiej Policji, poprzez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, aż po burmistrza miasta Jasła.
– Zawiadamiam służby dla tego by dokonać właściwych zmian w osygnalizowaniu tego skrzyżowania, by nawyk z niego nie wpływał na niewłaściwe zachowanie się uczestników ruchu drogowego na innych skrzyżowaniach. – dodaje nasz czytelnik.
Władze miasta tłumaczą, że przyjęte przez projektanta czyli firmę Drogowe Systemy Automatyki z Wrocławia, rozwiązanie sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu, zakłada wprowadzenie sygnalizatorów ogólnych do kierowania ruchem.
– Zastosowanie sygnalizatorów kierunkowych na przedmiotowym skrzyżowaniu miałoby wpływ na znaczne spowolnienie płynności ruchu, ponieważ w przypadku zastosowania sygnalizatorów kierunkowych sygnał zielony oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu (na przykład z ruchem pieszym na ulicy poprzecznej) i koniecznym jest wyodrębnienie każdego strumienia ruchu osobno – co wydłuża czas przejazdu i oczekiwania z poszczególnych kierunków ruchu. – wyjaśnia Ryszard Pabian, wiceburmistrz Jasła.
W przypadku skrzyżowania ulic Baczyńskiego i 3-go Maja projektant zastosował program cykliczny wyświetlany kolejno dla trzech grup pojazdów, w tym na ulicy 3-go Maja dla każdego strumienia ruch osobno. Takie rozwiązanie powoduje, że nie krzyżują się kierunki ruchu w ciągu ulicy 3-go Maja i nie występuje sytuacja wymuszania pierwszeństwa przejazdu przy lewoskręcie w ulicę Baczyńskiego.
Zdaniem wiceburmistrza Jasła nieuzasadnionym jest stwierdzenie, że kierujący uczestniczą w ruchu stosując nabyte nawyki.
– Każdy uczestnik ruchu zobowiązany jest stosować przepisy prawa o ruchu drogowym i rozróżniać oznakowanie skrzyżowania oraz typ zastosowanych sygnalizatorów. – dodaje Ryszard Pabian.
Faktem pozostaje jedno, że w godzinach „szczytu” kierowcy jadący ulicą 3-go Maja muszą stać w długiej kolejce i nieraz przejazd zajmuje tu kilkanaście minut.
Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl
czy już nikt nie potrafi pisać, skomentować to skrzyżowanie, czy już wszystkich wystraszyła nasza „władza” teraz będą nas ścigać, już nie tylko na ulicach ale i w domu, KONIEC śWIATA!!
może ktoś z władz odpowiedzialnych za takie rozwiązanie raczy się tutaj wytłumaczyć, a najlepiej podjąć odpowiednie decyzje a nie czekać na wypadki i uczyć złych przyzwyczajeń!!
Powiadamiam, że już wcześniej informowałem różne służby, również Wrocławską Automatykę o nieprawidłowym o sygnalizowaniu w/w skrzyżowania, tak również pana w-ce Burmistrza i Panią Burmistrz, a teraz spotkało go zdarzenie dla przestrogi , by zastanowił się na zmiana tego o sygnalizowania, a najlepiej zmienił to skrzyżowanie na RONDO. a Instruktorzy nauki Prawa Jazdy, nie odpowiadają na zapytanie jak nauczają młodych kierowców by nie udzielali pierwszeństwa nadjeżdżającym z przeciwka przy skręcie w lewo. Pozdrowienie dla „Czytelnika” który niczego nie rozumie!
Dzisiaj jadąc od strony stacji na opisanym skrzyżowaniu, ruszyłem po świetle zielonym a z naprzeciwka kierujący fordem na obcej rejestracji także ruszył, dobrze, że uważałem bo wjechał by mi w bok, Takie to jest bezpieczne skrzyżowanie. Kierujący z innych miast nadal będą mieli na tym skrzyżowaniu problemy, „Przyzwyczajajcie nadal kierujących w Jaśle do takich zachowań jak na powyższym skrzyżowaniu” Serdecznie dziękuje Decydentom.
Panie Burmistrzu to chyba przestroga Pana spotkała i proszę poważnie zabrać się za zmiany na tym skrzyżowaniu.
Proszę wszystkich o komentarze w w/w sprawie, dziękuje.
Proszę „Czytelnika” o odp. na w/w zapytania, czy jest Pan/Pani może JASNOWIDZEM?
..i taka mala dygresja … a moze tak do ruchu drogowego wprowadzimy Owsiaka i Jego slynne powiedzenie ” ROBTA CO CHCETA”
Jak patrze na ten aktualny obrazek obok (1 lipca 2009) dotyczacy anomalii pogodowych i zalania miasta – to od razu nasuwa sie komentarz do rozwiazania sygnalizacji swietlnej – „drogowe anomalia ” moze jak urzad miejski rowniez „ZALEJE” komentarzami na temat rozwiazania ruchu na podmiotowym skrzyzowaniu to w koncu zmienia zdanie????? …. moze bo w przypadku osob „u wladzy” nic pewnego byc nie moze… trzeba najpierw kilku powaznych wypadkow, kilku smiertelnych a wtedy …. calkowicie popieram Pana Wieslawa i osobe kryjaca sie pod skrotem S.S. – trzeba nam wiecej zainteresowanych obywateli – niz tylko biernych ktorzy w nic nie chca sie angazowac – …i od kiedy sygnalizacja swietlna moze pozostawac w sprzecznosci z przepisami ruchu? ..Panowie wiecej takich „pokreconych ” pomyslow a kodeks bedziemy sobie mogli wyrzucic do smieci – i jak tu pozniej zdawac egazminy ? (ktore i tak juz sa pokrecone jak i to skrzyzowanie. I wracam do pytania przedmowcy _ SKAD KIERUJACY POJAZDEM SKRECAJACY W LEWO OD STRONY NIEGLOWIC W ULICE BACZYNSKIEGO MA WIEDZIEC ZE KIERUJACY Z NAPRZECIWKA (NORMALNIE BEDACY NA PIERWSZENSTWIE – MA Z TEGO PIERWSZENSTWA REZYGNOWAC .. I ZE ZNAJDUJE SIE NA CZERWONYM SWIETLE ?? o uprzejma odp prosze pana wice burmistrza (czy ponosi Pan odpowiedzialnosc za wypadki do ktorych dojdzie gdziekolwiek indziej w przypadku zachowania kierowcy ZGODNEGO Z ZACHOWANIEM NA POWYSZYM SKRZYZOWANIU W JASLE??? niech Pan sobie odpowie – a pamietami inne miejsca gdzie wprowadzono sygnalizacje dopiero po ofiarach smiertelnych a Better be safe than sorry – nie sadza Panstwo
taka głupota może być tylko w Jaśle!!
odp. Czytelnik: skąd kierujący, skręcający w lewo ma wiedzieć, że kierujący z przeciwnego kierunku ma czerwona światło? Z moich obserwacji jak w/w opisałem każdy kto pierwszy raz wykonuje taki manewr spowalnia ruch i zachowuje się niepewnie a pojazdy za nim, kierowców miejscowych nadużywają sygn. dźwiękowych.
W związku z w/w wnoszę o zmianę organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu.
Jeżeli spotka mnie takie zdarzenie jak kolegi z wieżowca to sprawcy wypadku powiem by załatwił, aby odszkodowanie pokrył pan Ryszard Pabian, który uważa, że w/w skrzyżowanie jest prawidłowo o sygnalizowane, a jeżeli chodzi o płynność ruchu to zapewniają ją tylko ronda.
Pan Wiesław ma racje. Ponieważ będąc u kolegi w wieżowcu opowiadał mi, że niedawno miał kolizję na innym skrzyżowaniu. On jechal na zielonym prosto z przeciwnej strony kierujący skręcal w lewo i spowodowal kolizję. Tlumacząc że miał zielone światło. Dopiero po dyskusji przyznal ,ze wina była po jego stronie a przyzwyczajenie na skręt w lewo nabył na skrzyżowaniu na baczyńskiego. Ja sam z takim osygnalizowaniem spotykam się po raz pierwszy.A pracuję w okolicy tego skrzyżowania i czasami obserwuje zachowanie kierowców jedni ci miejscowi jeżdżą pewnie (już się przyzwyczaili)w lewo inni z obcą rejestracją wolno dojeżdżają i obserwują pojazdy stojące nie wiedząc czy pojazd ruszy czy nie.
dodać tu należy dla ostrzeżenia, że już dochodzi do kolizji na innych skrzyżowaniach tak samo oświetlonych i tak samo myślących jak w/w Czytelnik!
odp. Czytelnik, to skrzyżowanie jest bezpieczne z pozoru, bowiem wprawia w nawyk wykonania skrętu w lewo przy ziemnym świstliwe nie ustępując!
ps. a skąd Czytelnik wie, że tamci mają czerwone światło? – pozdrawiam
Pan Wiesław niepotrzebnie zabiera głos.Na ww skrzyżowaniu podczas skrętu w lewo nie potrzeba ustępować pierwszeństwa „jadącym z przeciwka na wprost” bo oni nie jadą tylko stoją na czerwonym świetle.