Miasto tworzy alternatywę dla płatnych stref parkowania
Wydłużył się termin realizacji robót budowlanych związanych z przebudową ulicy bocznej od ulicy Rejtana i utworzeniem w tym miejscu dodatkowych bezpłatnych miejsc parkingowych. Pierwotnie inwestycja miała być oddana do użytkowania jeszcze w ubiegłym roku, według zapewnień ze strony samorządu miejskiego prace zakończą się w marcu.
W październiku ubiegłego roku miasto Jasło rozpisało przetarg nieograniczony dotyczący przebudowy ulicy bocznej od Rejtana wraz z utworzeniem dodatkowych miejsc postojowych. Chodzi o teren zlokalizowany pomiędzy działkami, na których zlokalizowane są II Liceum Ogólnokształcące im. ppłk. Józefa Modrzejewskiego i Przedszkola Miejskiego nr 3, a tzw. „szkieletorem”, czyli kilkukondygnacyjnym opustoszałym budynkiem, którego budowa rozpoczęła się jeszcze w latach 90-tych ubiegłego stulecia i do dnia dzisiejszego nie doszło do jej finalizacji.
Inwestor, czyli samorząd miejski, wyłonił wykonawcę, zobowiązując go do realizacji zamówienia w terminie do 30 listopada. Roboty powierzono Usługowemu Zakładowi Budowlanemu z Rymanowa. Termin ten wydłużył się jednak o kilka miesięcy. O powód zapytaliśmy odpowiedzialnego za sprawy techniczne zastępcę burmistrza Jasła Antoniego Pikula.
– Pojawił się problem kanalizacji, która została tam odkryta. W pierwszej chwili chcieliśmy ją wykorzystać, ale została ona wykonana wadliwie i raczej żadnego pożytku nie będziemy z niej mieć. Zapadła decyzja, że tą kanalizację zasypujemy. Wykonawca w ramach wykonania tego parkingu wykona na nasze zlecenie kanalizację po innej trasie stąd wydłużył się termin. – wyjaśnia.
W rozmowie z portalem wiceburmistrz zaznaczył, że w związku z rozszerzeniem zakresu prac konieczne będzie zawarcie aneksu do umowy z wykonawcą. Według zapewnień Antoniego Pikula, nowa droga wraz z miejscami postojowymi przeznaczonymi dla pojazdów mechanicznych ma być gotowa w marcu.
– Rozszerzamy zakres prac, ale bez podniesienia kwoty. W projekcie budżetu na rok bieżący są środki na to. W tym momencie jesteśmy na etapie uchwalania budżetu. Jak zostanie on przyjęty to wtedy spiszemy aneks. Z tego co mi jest wiadomo to do końca marca wszystko będzie zrobione, łącznie z wyasfaltowaną jezdnią i miejscami do parkowania. – podkreśla.
Program funkcjonalno-użytkowy dla tego przedsięwzięcia zakłada wykonanie odwodnienia drogi, podbudowy z kruszyw naturalnych i łamanych na jej powierzchni, a następnie ułożenia wzdłuż całego jej przebiegu nawierzchni asfaltowej. Planowana droga ma być dwukierunkowa, przejechać nią będzie można wjeżdżając zarówno od ulicy Rejtana, jak i od ulicy Kościuszki oraz Kadyiego (na tyłach galerii handlowej).
Z kolei parking dla pojazdów mechanicznych ma powstać w pobliżu zjazdu z ulicy Rejtana i sąsiadować z boiskiem wielofunkcyjnym przy „drugim” liceum. Jego nawierzchnia zostanie wykonana z płyt ażurowych. Na powierzchni 285 metrów kwadratowych inwestor przewiduje około dziesięciu dodatkowych miejsc postojowych z możliwością postoju wzdłuż, które mają być jedną z alternatyw dla już mocno zatłoczonego centrum miasta.
Natomiast głównym założeniem władz Jasła jest to, że będą one nieodpłatne.
Zgodnie z rozstrzygniętym postępowaniem przetargowym prace budowlane w tym miejscu mają kosztować samorząd 234 800,60 złotych.
W drugiej dekadzie grudnia ubiegłego roku oddano do użytku tzw. „zielone parkingi” (mające nawierzchnię z płyt ażurowych): trzy z czterdziestoma dwoma miejscami postojowymi przy ulicy Franciszkańskiej oraz jeden z dwudziestoma pięcioma miejscami przy ulicy Słowackiego.
Te, zlokalizowane wzdłuż ulicy Franciszkańskiej, mają służyć nie tylko okolicznym mieszkańcom, ale również parafianom i gościom korzystającym z pobliskiego Sanktuarium Ojców Franciszkanów. Z kolei te wybudowane na wysokości bloku numer 7 przy ulicy Słowackiego to alternatywa dla znajdującej się naprzeciw płatnej miejskiej strefy parkowania. Chętnie zatrzymują w tym miejscu swoje pojazdy osoby, które chcą skorzystać z pobliskich instytucji publicznych: Urzędu Gminy, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej czy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
– Udało się tam zrealizować obietnicę poprzedniego burmistrza, że nie będziemy tworzyć więcej płatnych miejsc parkingowych tylko będą one otwarte. I tak się stało. W tej części miasta powstało około siedemdziesięciu miejsc parkingowych. – powiedział Antoni Pikul.
Miasto za rozbudowę parkingów na osiedlu Mickiewicza oraz budowę niespełna dwu i pół metrowego sięgacza od ulicy Słowackiego, który będzie zapewniał przejazd do pobliskich działek, zapłaciło w sumie 609 571,31 złotych.
W projekcie budżetu na 2015 rok nie przewidziano „poważnych” zamierzeń inwestycyjnych w kierunku rozwoju sieci parkingowej w Jaśle.
– W tej chwili nie mamy konkretnych planów. Będziemy starali się wygospodarować na to środki z bieżącego utrzymania dróg. Możliwe, że przy ulicy łączącej Krasińskiego z Szopena uda się tam poszerzyć teren i zrobić nowe miejsca parkingowe. W pozostałych przypadkach będziemy starali się wykorzystywać bieżące możliwości, żeby takie miejsca tworzyć. – wyjaśnia Antoni Pikul.
Zastępca burmistrza dodaje: – Licząc się z nadwyżką budżetową, a z tego co już wiemy to będzie ona spora, na pewno pojawią się takie kwestie, ponieważ to jest kierunek, o którym musimy cały czas myśleć. W mieście jest tłok, my go nie usuniemy, ale każde jedno miejsce parkingowe jest przydatne.
Radni mają głosować nad uchwałą budżetową w najbliższy czwartek (22.01).
Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl
Tworzą nowe miejsca parkingowe, a na ulicy Basztowej wystawili znak zakazu i odebrano tym sposobem kilka miejsc parkingowych. To się nazywa tworzenie nowych miejsc.