Niezwykły koncert na obój i kwartet smyczkowy (zapowiedź)
Na wyjątkowy – ze względu na rzadko spotykane połączenie instrumentów smyczkowych i oboju – koncert, który odbędzie się w czwartek 22 kwietnia o godz. 18, w ramach XVIII Jasielskich Spotkań Muzycznych, zaprasza Jasielski Dom Kultury.
Znakomici artyści: wirtuoz oboju Tytus Wojnowicz oraz jeden z najlepszych polskich zespołów kameralnych „Kwartet Prima Vista”, przeniosą słuchaczy w świat przebojów muzyki klasycznej, jazzowej i filmowej.
***
Tytus Wojnowicz wykonuje różnorodną muzykę – od klasycznej, poprzez filmową aż do etnicznej – nadając jej niesamowite, nowoczesne brzmienie. Łączy elementy muzyki poważnej i popowej, a jego talent i wyobraźnia muzyczna sprawiły, że potrafi uczynić z oboju, nie eksponowanego w orkiestrze symfonicznej, instrument wiodący, zwracając uwagę na jego piękne, delikatne brzmienie.
Artysta urodził się w 1965 r. we Wrocławiu. Na oboju zaczął grać w wieku 15 lat. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz uzyskał dyplom Staatliche Hochschule fur Musik we Freiburgu. Pracuje jako adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Jest laureatem konkursów w kraju i zagranicą m.in. Międzynarodowego Konkursu Młodych Muzyków w Pradze oraz Isle of Wight Oboe Competition (Wielka Brytania). W latach 1996 i 1997 został wybrany Instrumentalistą Roku w plebiscycie polskich rozgłośni radiowych. Koncertował m.in. w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, na Tajwanie i w USA. W swoim dorobku ma nagrania płytowe oraz liczne nagrania muzyki filmowej.
Kwartet Prima Vista (Krzysztof Bzówka – skrzypce, Józef Kolinek – skrzypce, Piotr Nowicki – altówka, Piotr Hausenplas – wiolonczela) działający jako samodzielny zespół w ramach Warszawskiej Opery Kameralnej, należy do najciekawszych i najlepszych polskich zespołów kameralnych. Grupa ma niezwykle bogaty repertuar od Wolfganga Amadeusza Mozarta przez utwory zapomnianych kompozytorów XIX wieku jak Franciszek Lessel, Antoni Stolpe, Antoni Rutkowski, kwartety Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego po kompozytorów współczesnych jak Witold Lutosławski, Jan Krenz, Aleksander Lasoń oraz Krzysztof Penderecki. Odkryciem Prima Visty jest twórczość Crisostomo de Arrriagi, zwanego hiszpańskim Mozartem, oraz związanego z Polską Konstantina Mikołaja Ciurlionisa. Kwartet często współpracuje z wybitnymi polskimi i zagranicznymi solistami oraz z gośćmi wykonuje opery muzyczne. Grywa też z upodobaniem muzykę salonową XIX i XX wieku oraz współpracuje z muzykami jazzowymi. Muzycy Kwartetu mają na swym koncie liczne nagrania studyjne muzyki filmowej i nagradzane płyty, gościnne występy na festiwalach w kraju i za granicą. Kwartet koncertował m.in. na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Grecji, Kanadzie, USA, Japonii, Korei Południowej, Malezji i na Borneo.
Krzysztof Bzówka – skrzypce. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Henryka Palulisa. Od 1987 do 2003 roku był członkiem orkiestry Sinfonia Varsovia, a od 1997 jej solistą. Jako solista wykonywał Concerto Grosso Marty Ptaszyńskiej pod dyrekcją Yehudi Menuhina w Niemczech i Francji. Jako koncertmistrz Polskiej Orkiestry Kameralnej wykonywał wspólnie z Nigelem Kennedy’m Koncert na dwoje skrzypiec J. S. Bacha w wielu krajach Europy. Nagrał płytę (z Katarzyną Dudą) z utworami na dwoje skrzypiec T. Paciorkiewicza dla firmy Acte Prealable.
Józef Kolinek – skrzypce. Pierwszym jego nauczycielem była prof. Marta Suchecka. Ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie prof. Zenona Płoszaja. Jest laureatem konkursu im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu i konkursu im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Od 1978 do 2003 roku grał w Polskiej Orkiestrze Kameralnej Jerzego Maksymiuka i w orkiestrze Sinfonia Varsovia, z którymi to orkiestrami wykonał ponad 2500 koncertów na całym świecie. Był członkiem Kwartetu Varsovia, orkiestry Sinfonia Helvetica Grzegorza Nowaka oraz Menuhin Festival Orchestra. Ukończył również studia menadżerskie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Jest dyrektorem artystycznym czterech festiwali muzyki kameralnej w Polsce: „Letnie wieczory muzyczne w Kościele-Ogrodzie” w Podkowie Leśnej, „Muzyka w zabytkach Chełmna” w Chełmnie nad Wisłą, „Muzyka w barwach jesieni” w Ożarowie Mazowieckim, „Cztery pory roku” w pałacu Czartoryskich w Sieniawie.
Piotr Nowicki – altówka. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku lat 6-ciu pod kierunkiem Aliny Steinbrieck-Rudzieckiej. Mając lat 16 zaczął studiować grę na altówce u prof. Stefana Kamasy. W roku 1980 został laureatem pierwszej nagrody na Konkursie Skrzypków i Altowiolistów w Elblągu oraz 2 nagrody na Konkursie w Poznaniu. Studia ukończył z wyróżnieniem w wieku 21 lat. Był czlonkiem Polskiej Orkiestry Kameralnej, Concerto Avenna, Ars Nova, Camerata Vistula, Chopin Soloists oraz współpracował z takimi zespołami jak: Leopoldinum, Vratislavia, Capella Bydgostiensis, Sinfonia Helvetica. Pełnił również rolę leadera i solisty w międzynarodowej Orquestra do Porto w Portugalii. Od 6-ciu lat zajmuje się wyłącznie kameralistyką.
Piotr Hausenplas – wiolonczela. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasach wiolonczeli prof. Kazimierza Michalina i prof. Andrzeja Zielińskiego. W 1987 roku zajął drugie miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelistów im. D. Danczowskiego w Poznaniu. W 1993 roku został laureatem pierwszej nagrody Konkursu Wiolonczelistów im. Beethovena w Hradec (Czechy). Koncertuje jako solista i kameralista. Ma na koncie występy z polskimi i zagranicznymi orkiestrami. Współpracował z czołowymi zespołami kameralnymi ,m.in. Kwartet „Camerata”, „Concerto Avenna”. Dokonał nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Prowadzi działalność pedagogiczną jako adiunkt w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, a także na kursach letnich.
(JDK)