Dziesięć ofert na realizację obwodnicy Brzostku i Kołaczyc

Poznaliśmy oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Brzostku i Kołaczyc. To jedna z trzech nowych obwodnic, które powstaną w ciągu DK73 pomiędzy Pilznem i Jasłem.
Oferty
Wszystkie złożone w przetargu oferty mieszczą się w budżecie, jaki zamierzamy przeznaczyć na realizację tego zadania – 607 989 131,29 zł.
Lista złożonych ofert:
- konsorcjum: NDI i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Jasło – 406 508 318,43 zł
PORR – 433 866 510,00 zł - Budimex – 438 959 438,53 zł
- konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones – 439 963 126,23 zł
- Duna Polska – 463 196 732,00 zł
- Mirbud – 464 270 769,23 zł
- Strabag – 495 277 458,00 zł
- konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Dębica – 496 534 112,10 zł
- Intercor – 509 608 960,92 zł
- POLAQUA – 555 976 616,07 zł
Teraz oferty zostaną sprawdzone i ocenione. Najkorzystniejsza z nich zostanie wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich elementami (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (20 proc.).
Przebieg
Inwestycja zlokalizowana jest w powiecie dębickim na terenie gminy Brzostek oraz w powiecie jasielskim na terenie gmin Kołaczyce i Brzyska. Początek planowanej obwodnicy znajduje się na DK73 w miejscowości Zawadka Brzostecka, a koniec w Krajowicach. Droga przebiegać będzie po zachodniej stronie drogi krajowej nr 73.
Zakres
Obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 13,4 km i o przekroju 1×2, czyli po jednym pasie w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstanie też infrastruktura towarzysząca (odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia BRD).
W ramach zadania wybudowane zostaną jezdnie dodatkowe (równoległe do trasy głównej) obsługujące tereny przyległe do obwodnicy oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Powstaną również obiekty inżynierskie i skrzyżowania jednopoziomowe. Wybudowane i przebudowane zostaną istniejące drogi w zakresie kolizji z obwodnicą. Dodatkowo, na dwóch odcinkach obwodnicy, korpus drogi będzie pełnił funkcję wału przeciwpowodziowego o łącznej długości ok. 2,1 km.
Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 52 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca).
Cel inwestycji
Obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Jasła i Pilzna to nowe zadania, które zmienią przebieg i wygląd DK73. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem, inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.
Jest to istotne, gdyż DK73 prowadząca ruch na kierunku północ-południe, od węzła Kielce Północ na S7 w Wiśniówce do Jasła, należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju. Droga ta ma też charakter strategiczny – jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. Umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).
(GDDKiA O/Rzeszów)