terazJaslo.pl
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
MIASTONA DROGACH

Przebudowa ulicy Kościuszki częściowo odciąży komunikacyjnie centrum Jasła?

Do planu działań mających na celu udrożnienie ruchu komunikacyjnego w centrum Jasła dopisano przebudowę ulicy Kościuszki. W ramach inwestycji przewiduje się wykonanie dodatkowych pasów dla skręcających w sąsiednie ulice, korektę przejść dla pieszych, a być może nawet wprowadzenie nowej zieleni, której tak bardzo brakuje mieszkańcom Śródmieścia. Szczegółowe rozwiązania zostaną określone już po wyłonieniu wykonawcy dokumentacji projektowej, na sfinansowanie której miasto zabezpieczyło środki w wysokości 100 tysięcy złotych.

W jasielskim magistracie opracowano koncepcję przebudowy ulicy Kościuszki, na jej odcinku biegnącym od ronda im. Hugona Steinhausa przy Jasielskim Domu Kultury aż do skrzyżowania z ulicą Rynek przy budynku Starostwa Powiatowego. Proponowana do realizacji inwestycja została przygotowana w oparciu o konsultacje wewnątrz urzędowe oraz wizję terenową oraz przedstawiona radnym miejskim celem wyrażenia zgody na dalsze prace projektowe.

Jak zaznaczył kierownik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Jaśle Grzegorz Witkowski, jest to dopiero wstępna propozycja.

| Nz. wstępna koncepcja przebudowy ulicy Kościuszki w Jaśle.
Źródło: © facebook.com / oficjalny profil burmistrza miasta Jasła Adama Kostrząba

Mamy tutaj w planach wprowadzenie dodatkowych trzecich pasów ruchu na pewnych odcinkach. Jest techniczna możliwość ze względu na to, że chodnik po stronie zachodniej – patrząc od strony skrętu w ulicę Kadyiego – ma szerokość ponad sześciu metrów. Zaprojektowanie i wybudowanie dodatkowych pasów, które pozwolą nam na udrożnienie komunikacji w centrum miasta jest jak najbardziej możliwe do wykonania. Stąd taka nasza propozycja. Oczywiście kwestie związane z już finalnym wyglądem będą wynikały z opracowania dokumentacji technicznej, dostosowania jej do warunków technicznych i rozporządzeń ministra. Jednakże ten temat jest już przedyskutowany wstępnie w Wydziale Architektury i Budownictwa w Starostwie Powiatowym. Można powiedzieć, że jest zielone światło do tego typu rozwiązania. – tłumaczy urzędnik.

W zamyśle burmistrza Jasła, który wyszedł z propozycją realizacji tejże inwestycji, było przede wszystkim to, aby spowodować udrożnienie ruchu i zmniejszyć zatory drogowe występujące w samym centrum naszego miasta.

Praktycznie cały ruch samochodów osobowych, który kieruje się z drogi krajowej nr 28 na drogę krajową nr 73, odbywa się właśnie przez ścisłe centrum. Więc w sumie takie proste rozwiązanie – w mojej ocenie – wpłynie na udrożnienie komunikacji w tej części miasta. Może nie w jakimś wielkim stopniu, ale na pewno w jakimś. To jest wstępny pomysł. Dzisiejsza uchwała to jest również wniosek o to, aby móc opracować dokumentację projektową, która nam wszystkie szczegóły dopracuje i odpowie na wiele pytań. – wyjaśnia Adam Kostrząb.

Burmistrz Jasła proponuje w tym rozwiązaniu, oprócz dołożenia dodatkowych pasów do skrętu, również likwidację jednego przejścia dla pieszych (przy skrzyżowaniu z ulicą Sokoła) oraz korektę przejść dla pieszych na skrzyżowaniach z ulicami Kadyiego i Igielną tak, aby samochód mógł się schować podczas skrętu i nie blokować innym uczestnikom ruchu płynnej przejezdności właśnie ulicą Kościuszki.

| FOT. © terazJaslo.pl / Damian Palar

Bardzo dużo jest wniosków w tym kierunku, aby właśnie ograniczyć ilość osób, które przekraczają jezdnię w obrębie Śródmieścia. Chcielibyśmy zrobić tylko jedno przejście przy rondzie, z sygnalizacją świetlną, aby ten ruch pieszych nie odbywał się cały czas co też ma wpływ na płynność ruchu samochodowego. I drugie już przy Rynku. Ja wiem, że to jest pewnie jakieś utrudnienie dla pieszych. Niemniej myślę, że to jest właściwy kierunek. Oczywiście szczegóły będą dopiero opracowane w dokumentacji projektowej. – stwierdził Kostrząb.

O tym, że jest to wyczekiwany przez lokalną społeczność pomysł, gospodarz naszego miasta przekonywał dzisiaj radnych. Zachęcał również do udziału we wspólnych konsultacjach oraz zgłaszania własnych pomysłów co do tego projektu.

Materiałem wyjściowym do dyskusji nad tym zagadnieniem był załącznik graficzny do projektu uchwały. Natomiast o szczegółowych rozwiązaniach technicznych będzie można mówić dopiero na etapie przygotowania właściwej dokumentacji projektowej, której wykonanie miasto chce zlecić w drodze postępowania przetargowego.

Jak zaznaczył samorządowiec, nie będzie to inwestycja trudna technicznie do wykonania. Niemniej, bez dokumentacji projektowej i uzyskania pozwolenia budowlanego, nie może być mowy o jej realizacji.

Ten materiał to jest wstępny pomysł, który będzie podstawą do zlecenia dokumentacji projektowej, gdyż wiemy, że to jest możliwe do realizacji. Pewnie będą drobne korekty wynikające z uzgodnień branżowych. Niemniej jest jeszcze jedna ważna rzecz, o której chciałem wspomnieć. Tutaj w całości mieścimy się w pasie drogowym. Nie będziemy musieli stosować specustawy drogowej. Pewnie w stu procentach mogę to powiedzieć, że nie będzie specustawy drogowej więc tak naprawdę tylko kosztem szerokości chodnika, gdzie faktycznie w jednym miejscu jest 6,2 m i bez jakiegoś większego uszczerbku dla pieszych możemy takie rozwiązanie udrażniające ruch zaproponować. – powiedział burmistrz.

Radni w trakcie dyskusji dopytywali go m.in. o to czy w ramach inwestycji przewiduje się likwidację istniejącego w tym miejscu drzewostanu oraz ewentualnie o możliwość dokonania nowych nasadzeń drzew, co miałoby pozytywny wpływ na obniżenie temperatury otoczenia w upalne dni.

Kostrząb odpowiadał: – Za wszelką cenę chciałbym, żeby tam pozostały. Są to dwa zdrowe, dorodne okazy. Będzie to pewnie trudne, żeby ten pas był funkcjonalny, ale zależy mi bardzo na tym, żeby tutaj się nic nie zmieniło jeśli chodzi o te dwa drzewa. Dodał również, że wprowadzenie nowej zieleni w tej okolicy będzie możliwe jeśli tylko nie będzie to kolidowało z istniejącą infrastrukturą podziemną.

W trakcie sesji padła również propozycja, aby na etapie przygotowania dokumentacji przebudowy ulicy Kościuszki pomyśleć nad włączeniem do niej ulicy Nowej.

Nie będzie to jednak łatwe z uwagi na zlokalizowany w tym miejscu przystanek autobusowy. Niemniej jednak burmistrz zadeklarował, że szczegółowo przeanalizuje ten temat. – Musielibyśmy wymyślić alternatywę dla miejsca tego przystanku autobusowego, który został tam zlokalizowany z jakiś powodów. Myślę, że to jest temat do omówienia na komisji. A jeśli chodzi o opracowanie dokumentacji projektowej to tutaj formalnie nie powinno być większego problemu. Bardziej bym patrzył na te problemy techniczne. – wyjaśnił Adam Kostrząb.

(dapa)
d.palar@terazjaslo.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button