terazJaslo.pl
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
ISTOTNE

Zachodnia obwodnica Jasła ma zapewnione finansowanie na poziomie blisko pół miliarda złotych 🎧

Burmistrz Jasła Adam Kostrząb wraz z przewodniczącym Rady Miejskiej Jasła Marcinem Węgrzynem podejmowali w Urzędzie Miasta wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Adama Dziedzica oraz dyrektora rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marka Ustrobińskiego. Przedmiotem rozmów był stan przygotowań do budowy zachodniej obwodnicy miasta Jasła. O szczegółach inwestycji poinformowano na konferencji prasowej.

Poseł na Sejm RP Adam Dziedzic zaznaczył, że rządowy program budowy 100 obwodnic zainicjowany jeszcze przez poprzednie władze będzie kontynuowany. Co więcej, w przypadku planu rozbudowy drogi krajowej nr 73 o obwodnice Pilzna, Brzostku i Kołaczyc oraz Jasła dokonano korekty w pierwotnym planie, zwiększając ich finansowanie dwukrotnie. 

Infrastruktura to jest to co dzisiaj i wszędzie, w każdej gospodarce napędza tematy dotyczące przedsiębiorczości, daje możliwość dobrego lokowania mieszkańców, daje też komfort i odblokowanie ruchu. To wszystko jest ważne i istotne. Ważne i istotne jest też to, że kontynuujemy programy poprzedników w zakresie budowy obwodnic na lata 2020-2030. Pragnę powiedzieć, że tylko w ramach obwodnicy tutaj w Jaśle środki, które zostały przekazane, są dwa razy większe – to prawie pół miliarda złotych. – przekazał.

Stanisław Bukowiec – Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Pełnomocnik Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu potwierdził, że dla tych trzech zadań prowadzona jest obecnie procedura przetargowa.

To bardzo duży zakres inwestycyjny dlatego, że poza trzema obwodnicami, czyli Jasła, Brzostku, Kołaczyc i Pilzna, będziemy również modernizować drogę krajową nr 73 na odcinku Pilzno-Brzostek. Cały zakres inwestycyjny to około 35 kilometrów. Zakres finansowy to blisko 1,5 mld złotych zaplanowane w planach finansowych. Jeśli chodzi o inwestycję obwodnicy Jasła to w tym momencie mamy już zaplanowane ok. 470 mln złotych. Było zaplanowane w pierwszym projekcie 230-240 mln złotych. Teraz podwoiliśmy tą kwotę z różnych przyczyn. Były to kwestie związane z infrastrukturą – z dodatkowymi elementami w zakresie tejże obwodnicy. Ten plan chcemy zrealizować jak najszybciej. – powiedział.

Polityk przekonywał o tym jak istotne jest to zadanie nie tylko dla samego miasta, ale również i całego regionu.

Kontynuujemy programy, które rozpoczęli nasi poprzednicy dlatego, że inwestycje w infrastrukturę, inwestycje w drogi powinny być ponadpartyjne. One dotyczą ludzi, dotyczą życia codziennego mieszkańców. Więc dlatego te zadania są tak ważne. Poza programem 100 obwodnic realizujemy – jako Ministerstwo Infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – bardzo ważne strategiczne inwestycje. Tutaj na Podkarpaciu nie tak dawno została podpisana umowa na ostatni odcinek drogi ekspresowej S19 Jawornik-Lutcza z tunelem. To jest duży zakres jeśli chodzi o całą inwestycję drogi S19 na Podkarpaciu. Ponad 80 km już jest zrealizowanych, a blisko 85 km mamy właśnie w realizacji. Kontynuujemy w kraju inne strategiczne zadania. Inwestujemy w drogi dlatego, że to jest szansa na rozwój gospodarczy, również szansa na poprawienie codziennego życia mieszkańców. – powiedział Stanisław Bukowiec.

| POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI →

 

Burmistrz Jasła Adam Kostrząb powiedział, że nasze miasto jest specyficzne z uwagi na swoje położenie u zbiegu dwóch dróg krajowych. Dlatego cieszy go fakt kontynuowania procesu inwestycyjnego zmierzającego do udrożnienia ruchu na przecinających je szlakach komunikacyjnych.

Ja bardzo się cieszę z kontynuacji tego co się rozpoczęło już kilka lat temu. Ta zachodnia obwodnica miasta jest elementem szerszego pomysłu, który ma połączyć drogę krajową nr 28 z drogą krajową nr 73. Jeszcze jako zastępca burmistrza Brzostku brałem udział od samego początku przy tym dużym projekcie. Serdecznie dziękuję za to, że ten temat został podjęty i kontynuowany, że zostało zwiększone finansowanie. – powiedział.

Pierwotny termin otwarcia ofert został przesunięty na dzień 9 grudnia z uwagi na olbrzymie zainteresowanie ze strony przedsiębiorców. Do inwestora napłynęło przeszło 800 pytań z prośbą o uszczegółowienie zawartych w dokumentacji przetargowej zapisów. Zadanie to będzie realizowane w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.

W wielkim napięciu czekamy na wynik postępowania, ale myślę, że już tutaj więcej się nic nie wydarzy i będziemy mogli cieszyć się z tego, że inwestycja zostanie rozpoczęta i już za kilka lat ta obwodnica będzie oddana do użytkowania. – zaznaczył burmistrz. Adam Kostrząb zaznaczył, że w najbliższej perspektywie należy pomyśleć o dalszych rozwiązaniach komunikacyjnych na sieci dróg krajowych przebiegających przez teren Jasła. – Gdzieś zostały zawieszone prace nad koncepcją połączenia tych dróg w kontekście obwodnicy północnej. Tutaj jest zbyt wcześnie, by mówić o jakichkolwiek szczegółach. Czekamy z utęsknieniem na to, aby móc skutecznie rozwiązać ten problem. Chyba największy, który teraz jest w Jaśle, czyli wzmożony ruch i skumulowanie ruchu w obrębie centrum miasta. – dodał.

| POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI →

 

Obwodnica zachodnia miasta Jasła na długości 6,6 km ma przebiegać po całkowicie nowym śladzie drogi krajowej nr 73. Pozostałe, już istniejące, trzy kilometry zostaną przebudowane. Docelowo połączy się w Trzcinicy z drogą krajową nr 28.

Marek Ustrobiński, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślił, iż „ta inwestycja, czyli 6,6 km obwodnicy zupełnie nowym śladem wokół urbanizacji ośrodka jasielskiego spowoduje zmniejszenie ruchu w Jaśle, zdjęcie ruchu tranzytowego z kierunku Pilzna i skierowanie go poza obszarem miejskim w kierunku wschodnim”.

Jest to droga jednojezdniowa, dwa pasy ruchu, z drogami zbiorczymi równoległymi, które będą obsługiwać tereny przyległe. Obwodnica będzie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska. Powstaną nowe mosty, nowe wiadukty. Ten cały ciąg komunikacyjny 35 km będzie wyposażony w urządzenia sterowania ruchem, urządzenia nadzoru ruchu. Można powiedzieć, że to XXI wiek i nowoczesność. – opisuje.

Harmonogram prac przewiduje ich zakończenie w przeciągu trzech i pół roku.

Po podpisaniu umowy nastąpi faza projektowania, uzyskania zezwolenia realizacji inwestycji drogowej, potem faza realizacji tego elementu programu budowy 100 obwodnic. Mam nadzieję, że po zrealizowaniu tych zadań, które zostały nam postawione, a które teraz realizujemy następne tematy pojawią się same. Budujemy obwodnicę Sanoka – II etap, będzie realizowany odcinek między Miejscem Piastowym, a Sanokiem więc na pewno przyjdzie i czas na odcinek drogi krajowej nr 28 między Jasłem, a Krosnem. Wstępne prace zostały przygotowane, ale wszystkiego naraz w jednym momencie nie da się więc jakąś kolejność została zachowana. Cieszy to, że zaczynamy tutaj realizację i mam nadzieję, że ciąg dalszy niebawem nastąpi. – przekazał Marek Ustrobiński.

| POSŁUCHAJ WYPOWIEDZI →

 

W przypadku obwodnicy Pilzna – nastąpiło otwarcie ofert i trwa ich analiza. Natomiast do 9 stycznia wyznaczono termin składania ofert na budowę obwodnic Brzostku i Pilzna. Wykonawcy prac powinni być znani do końca pierwszego kwartału przyszłego roku.

(dapa)
d.palar@terazjaslo.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button