Sierpniowe posiedzenie Rady Miejskiej Jasła
Czternaście uchwał podjęli na poniedziałkowej sesji jasielscy radni. Zdecydowali oni m.in. o pomocy finansowej dla powiatu jasielskiego na dokończenie budowy brakującego fragmentu chodnika w ciągu ulicy Mickiewicza, zwiększeniu środków przeznaczonych na budowę tężni solankowej czy podniesieniu ekwiwalentu pieniężnego dla członków miejskich jednostek OSP z tytułu udziału w działaniach ratowniczych czy szkoleniach pożarniczych. W dzisiejszym posiedzeniu, po raz ostatni w roli radnego, wziął udział Lech Polak, który od przyszłego miesiąca przejmuje obowiązki dyrektora Szkoły Podstawowej nr 4.
Przed przystąpieniem do podejmowania uchwał – na wniosek burmistrza Ryszarda Pabiana – radni zgodzili się na wprowadzenie do dzisiejszego porządku obrad dwóch dodatkowych projektów dotyczących: wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości na rzecz powiatu jasielskiego oraz nabycia na rzecz miasta prawa własności nieruchomości położonej w Jaśle. Ponadto radni rozszerzyli agendę sesji o punkt dotyczący rozpatrzenia informacji burmistrza Jasła o wykonaniu budżetu miasta za pierwsze półrocze 2021 roku.
Dzisiejsze posiedzenie, które po raz kolejny odbywało się w trybie zdalnym, trwało nieco ponad dwie godziny.
W pierwszym punkcie radni zajęli się kwestią wyrażenia zgody na sprzedaż powiatowi jasielskiemu prawa własności nieruchomości położonej w Jaśle przy ulicy Sroczyńskiego, obejmującej dwie działki o łącznej powierzchni 0,4412 hektara.
Jak wyjaśnił burmistrz Ryszard Pabian – „podjęcie tej uchwały jest konieczne, aby szpital mógł zrealizować lądowisko dla helikopterów, które planowane jest właśnie na tych działkach”.
Radna Bogusława Wójcik dopytywała czy dopóki lądowisko przy siedzibie Komendy Powiatowej Policji nie zostanie oddane do użytkowania, to czy nadal śmigłowce sanitarne będą mogły korzystać z tymczasowego lądowiska, które funkcjonuje przy ulicy Piłsudskiego na terenie Jasielskiego Stowarzyszenia Lotniczego „IKAR”.
– Zgodnie z wyjaśnieniem, które przedstawiła pani dyrektor szpitala, w przypadku nagłego zdarzenia helikoptery mogą lądować jak najbliżej tego zdarzenia. Tutaj w zasadzie żadne lądowisko nie jest potrzebne. Lądowisko jest potrzebne do planowanych lotów. Takie wymogi spełnia tylko i wyłącznie to lądowisko, które jest planowane docelowo do wykonania. Oczywiście, tymczasowo może tę funkcję pełnić to lądowisko, które w tej chwili funkcjonuje właśnie w obrębie Warzyce, w sąsiedztwie pasa dla samolotów lekkich. – tłumaczył burmistrz.
Bogusława Wójcik pochwaliła włodarzy miasta za ostatnie działania zmierzające do utwardzenia tego terenu: – Pan burmistrz zrobił mistrzostwo świata! W piątek byłam na tym lądowisku to oglądnąć. Okazuje się, że na tym lądowisku lądują nie tylko helikoptery służby zdrowia, ale też wojskowe. Właśnie te płyty zabezpieczyły lądowanie tych helikopterów wojskowych dlatego, że helikopter służby zdrowia ma płozy. On usiądzie właściwie wszędzie. A helikopter wojskowy ma trzy koła i musi mieć teren utwardzony. W związku z tym super to wygląda. Dopóki nowe lądowisko nie ruszy, ja bardzo dziękuję panu za to, że pan to zrobił.
Radny Józef Twarduś pytał czy były sprawdzane warunki techniczne umożliwiające śmigłowcom sanitarnym lądowanie na planowanym lądowisku na „Błoniach”.
Pabian wyjaśnił, że tak. – Jest przygotowana opinia osoby, która ma uprawnienia w tym zakresie i taką dysponuje szpital. – przekazał.
Bezpośrednio powiązany z tym przedsięwzięciem był przedmiot kolejnej uchwały. Radni zajęli bowiem stanowisko w sprawie nabycia od powiatu jasielskiego na rzecz miasta Jasła prawa własności nieruchomości obejmującej trzy działki położone w obrębie Warzyce o łącznej powierzchni 0,0393 h.
– Te działki były na terenie, na którym wcześniej było planowane lądowisko. W związku ze zmianą lokalizacji one są zbędne na rzecz powiatu. Proponujemy ich odzyskanie na rzecz miasta Jasła. – tłumaczył gospodarz miasta.
Obydwie uchwały, wyrażone pozytywnymi opiniami wydanymi przez poszczególne komisje merytoryczne Rady Miasta, zostały przyjęte jednogłośnie.
Wiceburmistrz Małgorzata Adamska – Chmiel przedstawiła potrzebę zmiany uchwały w sprawie programu współpracy miasta Jasła z organizacjami pozarządowymi i podmiotami działającymi na rzecz pożytku publicznego na lata 2019-2021.
Uchwała dotyczy zmniejszenia o kwotę 150 tysięcy złotych w zakresie świadczenia usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych.
– Podjęcie uchwały jest niezbędne dlatego, że wszelkie zmiany budżetowe, które mają związek z zadaniami ujętymi w programie, muszą być odzwierciedlone również w programie. Zmiana tym razem dotyczy zmniejszenia kwoty 150 tysięcy złotych ze świadczenia usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych. Zmiana ta wynika z tego, że zostały wygenerowane oszczędności w ramach realizacji programu „Aktywny Senior” w zeszłym roku. Dlatego też możemy sobie pozwolić, aby środki budżetowe w wysokości 150 tysięcy złotych „ściągnąć” z tego zadania, a przeznaczyć na inne cele. Te cele to są dodatki mieszkaniowe, piecza zastępcza i zasiłki. – wyjaśniła Adamska – Chmiel.
Kolejnym tematem było zaliczenie ulicy Gorajowickiej położonej na osiedlu Ulaszowice do kategorii dróg gminnych. Potrzebę podjęcia tej decyzji tłumaczył burmistrz: – Przypomnę tylko, że miasto Jasło wykonało nowe włączenie ulicy Gorajowickiej do ulicy 17 Stycznia. W związku z tym konieczne jest uzgodnienie stałej organizacji ruchu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Aby jednak do tego doszło, konieczne jest zaliczenie ulicy Gorajowickiej do kategorii dróg gminnych. Do podjęcia tej uchwały konieczne było uzyskanie pozytywnej opinii starosty i takową również macie Państwo załączoną do projektu niniejszej uchwały.
Dzisiaj przyjęto „Program aktywności lokalnej miasta Jasła dla seniorów na lata 2021-2025”. Zastępczyni burmistrza Małgorzata Adamska – Chmiel wyjaśniła, że przestał obowiązywać dotychczasowy program, który był uchwalony w 2016 roku.
Natomiast szczegóły programu oraz jego główne założenia omówił Mateusz Smyka, inspektor do spraw społecznych w Wydziale Rewitalizacji, Strategii i Inicjatyw Społecznych Urzędu Miasta w Jaśle.
– To jest przede wszystkim kontynuacja miejskiej polityki senioralnej kierowanej do osób 60+, która została zapoczątkowana w roku 2016. W okresie obowiązywania poprzedniego programu udało się zrealizować kilka rzeczy, m.in. utworzyć Dzienny Dom Pomocy dla Osób Starszych, została powołana Rada Seniorów Miasta Jasła (obecnie trwa druga kadencja tejże Rady), wprowadzono Jasielską Kartę Seniora, organizowano cyklicznie Jasielskie Dni Seniora w miesiącach jesiennych. Polityka dotycząca seniorów została być monitorowana i instrumentalnie pojawiała się w działaniach miasta. – przekazał.
Inicjatywa Jasła wobec pomocy osobom w wieku poprodukcyjnym uwzględnia dominujący w całym kraju trend starzenia się społeczeństwa.
Jak poinformował Mateusz Smyka: – Wizją programu jest przede wszystkim dążenie do poprawy jakości życia mieszkańców w wieku 60+, zaspokajanie ich potrzeb i oczekiwań, zwiększenie aktywności, wzmacnianie integracji oraz kształtowanie pozytywnego wizerunku osób starszych w naszych działaniach oraz społeczeństwie.
Zaplanowany na kolejne cztery lata szereg działań w czterech wyznaczonych obszarach (zdrowie i profilaktyka zdrowotna, bezpieczeństwo socjalne i przeciwdziałanie wykluczeniu, aktywność w życiu społecznym, integracja międzypokoleniowa) będą współfinansowane ze środków własnych miasta oraz źródeł zewnętrznych (programów krajowych i unijnych).
– Podoba mi się ten cały plan aktywności lokalnej miasta. – wyraził swoją opinię radny Lech Polak. – To się wpisuje w tą politykę senioralną, którą realizuje miasto od 2016 roku. Mieliśmy wtedy rację zakładając taki plan, ponieważ starzenie się społeczeństwa galopuje w bardzo szybkim tempie. Widać to „na własne oczy”. Więc ten program, który jest tak szeroko rozbudowany, właściwie odpowiada na wszystkie aspekty tego pokolenia 60+. Oby się go zrealizować, bo poprzedni został zrealizowany bardzo dobrze.
Ważną kwestią, w której wypowiedzieli się dzisiaj miejscy radni, było wyrażenie zgody na udzielenie pomocy finansowej powiatowi jasielskiemu w wysokości 180 tysięcy złotych z przeznaczeniem na rozbudowę drogi powiatowej nr 1313R (ulica Mickiewicza) na odcinku przebiegającym przez teren Jasła.
Środki, o których mowa, zostaną wykorzystane na dokończenie budowy istniejącego chodnika, łączącego osiedla Gamrat i Bryły z pozostałą częścią miasta.
Henryk Rak, przewodniczący Rady Miejskiej, zwrócił się z prośbą o poparcie inicjatywy: – Jest to ostatni fragment chodnika. Będzie on wykonany w formie poszerzenia jezdni. Jest to najdłuższa ulica powiatowa w Jaśle, przy której brakuje kawałka chodnika. Taka jest deklaracja starosty oraz Zarządu Powiatu, że jeżeli dołożymy te pieniądze to oni postarają się zrobić ten chodnik, który będzie spełniał wymogi ciągu pieszego. Poprawi to bezpieczeństwo na tym odcinku. Każdy, kto przemieszcza się w kierunku Gamratu wie, że jest tam dosyć wąsko. Jest zagrożenie dla życia czy zdrowia mieszkańców. Stąd moja prośba jako mieszkańca i radnego tamtego okręgu, aby Państwo poparli ten wniosek.
Do jego prośby przyłączyła się również radna Maria Kluz. – Bardzo dużo osób chodzi tym chodnikiem z kijkami, zwłaszcza w godzinach wieczornych. Widać ich w kamizelkach odblaskowych. Mamy jeżdżą z dziećmi w wózkach, dzieci jeżdżą na rowerkach, ludzie spacerują tym chodnikiem. Jest to bardzo potrzebna inicjatywa. Dlatego również bardzo proszę, żebyśmy przegłosowali tą uchwałę i żeby ten chodnik został dokończony. To będzie naprawdę duże udogodnienie dla mieszkańców, którzy spacerują tym chodnikiem, zarówno z osiedla, jak i z miasta.
Wszyscy radni, którzy uczestniczyli w dzisiejszym posiedzeniu, jednomyślnie wypowiedzieli się za przekazaniem środków na ten cel.
Uchwałę w sprawie zmiany uchwały budżetowej miasta Jasła na 2021 rok zdominowała dyskusja w zakresie zwiększenia wydatków na realizację zadania inwestycyjnego dotyczącego budowy tężni solankowej na terenie ośrodka wypoczynkowego „Kwiatowa”. To projekt, który został wybrany w ramach budżetu obywatelskiego na 2021 rok. Uruchomione zostały dwa postępowania przetargowe. Pierwsze – unieważniono z uwagi na kwoty jakie samorząd zamierza przeznaczyć na sfinansowanie przedsięwzięcia. Widmo rezygnacji zawisło również po otwarciu ofert w ramach kolejnego przetargu.
– W podstawowej uchwale o zmianach budżetowych jest zwiększenie środków o kwotę 50 800 złotych w związku z tym, że oferta, która wpłynęła, jest znacznie wyższa niż zabezpieczone środki w budżecie obywatelskim. Jak tłumaczyłem na komisji, trudno było przewidzieć tak znaczący wzrost cen, który miał miejsce w ostatnich miesiącach. W związku z tym aby to zadanie zrealizować konieczne jest zabezpieczenie dodatkowych środków. – wyjaśnił burmistrz Ryszard Pabian.
Wiceburmistrz Małgorzata Adamska – Chmiel dopowiedziała, że „mamy bardzo duże szczęście, że tylko o takiej kwocie mówimy przy naszym opisie zamówienia”.
– W Rzeszowie też ostatnio otworzyli przetarg na tężnię. Zakładali kwotę 200 tysięcy złotych, a najniższa oferta to kwota 400 tysięcy złotych. Liczba firm, które świadczą takie usługi, jest naprawdę ograniczona na rynku. Z tego co wiem to jest około pięć firm, które faktycznie wykonują tego rodzaju usługi. Dla nas to jest „okazyjna” forma. – podała.
Według szacunków, z obiektu będzie mogło korzystać jednocześnie szesnaście osób (po osiem z każdej strony).
Autorka projektu budowy tężni – radna Agnieszka Sobczyk – powiedziała: – Chciałam bardzo serdecznie podziękować panu burmistrzowi, pani burmistrz Adamskiej – Chmiel za to, że udało się znaleźć jakieś pieniążki, a Państwu radnym za podjęcie tej uchwały. Mam nadzieję, że ta cała inwestycja dojdzie do skutku i mieszkańcy będą mogli jak najszybciej skorzystać z tej tężni.
Ponadto wśród decyzji jakie zapadły na sesji miejskiej w dniu 23 sierpnia br. były:
- uchwała w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta Jasła;
- uchwała w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty w wysokości 99% od opłaty rocznej z tytułu oddania w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w Jaśle nieruchomości przeznaczonej pod działalność statutową (obiekt przy ulicy Sportowej);
- uchwała w sprawie upoważnienia burmistrza miasta Jasła do zaciągania zobowiązań finansowych przekraczających rok budżetowy 2021 w kwocie 35 700 złotych na realizację zadania pod nazwą „Franciszkańskie kolędowanie z Alicją Majewską i Włodzimierzem Korczem” wybranego do realizacji w ramach Jasielskiego Budżetu Obywatelskiego (z uwagi na wolne terminy artystów wydarzenie zaplanowano na dzień 8 stycznia 2022 roku);
- uchwała w sprawie określenia średniej ceny jednostki paliwa w mieście Jaśle w roku szkolnym 2021/2022 (benzyna 95 – 5,66 zł za litr, olej napędowy – 5,42 zł za litr, gaz LPG – 2,66 zł za litr);
- uchwała w sprawie wyrażenia zgody na użycie herbu miasta Jasła poprzez umieszczenie go na okładce albumu autorstwa Zdzisława Świstaka pt. „Przywrócić przeszłość dawnego Jasła” (publikacja ukazywać będzie historię miasta od czasów najdawniejszych do chwili wybuchu II Wojny Światowej);
- uchwała w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka OSP.
Pożegnanie z radą
Dzisiejszy dzień był ostatnim dla Lecha Polaka w roli radnego miejskiego. Od 1 września przejmuje bowiem na kolejne pięć lat szkolnych obowiązki dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 im. ks. bpa Ignacego Krasickiego wobec czego zachodzi konieczność zrzeczenia się z wypełnianego mandatu.
W imieniu własnym oraz całej Rady za dotychczasową współpracę podziękował mu Henryk Rak:
– Chciałem Ci podziękować Lechu za te trzy lata merytorycznej pracy dla tego miasta, dla naszej Rady. Zawsze Twój głos był bardzo uznaniowy. Ty wprowadzałeś ład, spokój. Na pewno będzie nam brakować Twojego głosu do końca naszej kadencji. Dziękujemy Ci za tą współpracę. Życzymy Ci powodzenia na nowym stanowisku. Wybrałeś sobie inny kierunek. Na pewno będziesz wspaniałym dyrektorem. Tę Szkołę Podstawową nr 4 na pewno wyprowadzisz na wyższy piedestał. Ona jest, ale chyba będzie jeszcze lepsza za Twojej kadencji. Brawami podziękujmy naszemu koledze Lechowi.
Do podziękowań dołączył się również burmistrz Ryszard Pabian:
– Nasza współpraca wcale się nie kończy, a wręcz zaczyna. Co prawda na nowym polu jako burmistrza i kierownika jednostki organizacyjnej miasta. Tutaj pewnie ona będzie intensywniejsza niż pomiędzy burmistrzem, a radnym. Natomiast ze swej strony dziękuję przede wszystkim za zaangażowanie w tych sprawach, które panu Lechowi zawsze były najbliższe, a więc sprawy społeczne i nie tylko. Całe osiedle leżało zawsze w Jego sercu. Dziękuję za te inicjatywy, których był autorem wspólnie ze swoimi bliskimi współpracownikami, również radnymi. Dziękuję za to wszystko. Oczywiście życzę sukcesów na nowym stanowisku, w nowym polu do współpracy. Wszystkiego dobrego Lechu.
W ten sposób pożegnał się ze swoimi dotychczasowymi koleżankami i kolegami z rady:
– Z dniem 31 sierpnia złożę mandat i przejdę do innej pracy. Ja w tym momencie chcę przede wszystkim podziękować za te kilka lat współpracy z niektórymi, zarówno w tamtej kadencji, jak i tej. Myślę, że do każdego z Was mogę powiedzieć: kolego, koleżanko, nie tylko na pan. Z wszystkimi w jakiś sposób się dogadywaliśmy. Współpracowaliśmy przecież na rzecz jednego wielkiego celu: naszych mieszkańców i naszego miasta. Tam, gdzie potrafiłem, to oczywiście włączałem się w te sprawy. Chciałbym podziękować panu burmistrzowi, jego zastępcom, panu przewodniczącemu, wszystkim pracownikom Urzędu Miasta, pani Ewelinie z naszego Biura, która nam pomaga wszystkim radnym we wszystkich sprawach i jest naszą „prawą ręką” w wielu sprawach. Chcę jeszcze raz podziękować Państwu radnym – moim kolegom i koleżankom. Życzę Wam, aby dalsze lata pracy tej kadencji były owocne dla mieszkańców i naszego miasta. Za te kilka lat współpracy jeszcze raz serdecznie dziękuję. Do zobaczenia przy realizacji innych zadań, innych celów, z innego poziomu, ale przecież świat się nie kończy. Będziemy również współpracować i spotykać się na ulicach tego miasta. Cel działania dla mieszkańców miasta Jasła zawsze pozostanie nam wspólny.
(dapa)
d.palar@terazjaslo.pl