Chcą odrodzenia pasażerskich połączeń kolejowych z Gorlicami
Samorządy powiatu jasielskiego oraz gorlickiego są zainteresowane reaktywacją pasażerskich przewozów kolejowych na zelektryfikowanej linii łączącej obydwa regiony – poinformował dzisiaj starosta Adam Pawluś. Obsługą komunikacyjną między stacjami w Jaśle, a Gorlicach miałby się zająć komercyjny przewoźnik.
Niedawno na łamach naszego portalu cytowaliśmy (czytaj tutaj) wypowiedź starosty jasielskiego Adama Pawlusia, który poinformował o podjętej przez miejscowy samorząd inicjatywie odrodzenia pasażerskiego ruchu kolejowego na zelektryfikowanej linii między Jasłem, a Gorlicami. Powiedział on wówczas, że jeden z wyspecjalizowanych podmiotów zajmujących się komercyjnym przewozem osób jest zainteresowany uruchomieniem międzywojewódzkiego połączenia z wykorzystaniem istniejącej linii kolejowej. Żeby jednak do tego doszło, leżące wzdłuż niej samorządy muszą dojść do wspólnego porozumienia w związku z koniecznością częściowego pokrycia kosztów zadania.
Podczas dzisiejszej sesji Rady Powiatu w Jaśle starosta przybliżył więcej szczegółów dotyczących tego przedsięwzięcia. Z przekazanej przez niego informacji radnym wynika, że lokalne samorządy, po terenie których przebiega przedmiotowa linia kolejowa, są zainteresowane inicjatywą, a tym samym biorą na poważnie konieczność zabezpieczenia we własnych budżetach środków na ten cel. Pierwsze pociągi pasażerskie miałyby wyruszyć na odcinek między Jasłem, a Gorlicami we wrześniu przyszłego roku.
– Mamy ofertę niezależnego przewoźnika. Wspólnie z samorządami powiatu gorlickiego wstępnie ustaliliśmy, że możemy dofinansować w trzydziestu procentach tą linię. Próbujemy podpisać takie listy intencyjne. Prowadzimy rozmowy z marszałkiem i zarządem województwa podkarpackiego, a samorządy powiatu gorlickiego prowadzą rozmowy z Małopolską. Jest szansa na to, że te połączenia zostaną wznowione od września 2018 roku. Już dzisiaj ta sytuacja spowodowała, że koleje regionalne w Rzeszowie zaczynają pozytywnie patrzeć na naszą południową część, bo jeżeli chodzi o te połączenia kolejowe to byliśmy całkowicie wykluczeni. – powiedział Adam Pawluś.
Samorządowiec poinformował również o uruchomieniu z dniem 1 października regularnych połączeń kolejowych z Krakowa do Jasła i z powrotem, dedykowanych w szczególności studiującym w stolicy Małopolski mieszkańcom naszego regionu.
– Pociąg będzie wyjeżdżał z Krakowa w piątek w godzinach popołudniowych i w godzinach wieczornych będzie docierał do Jasła. W niedzielę około godziny 16:30 będzie wyjeżdżał z Jasła przez Gorlice i Stróże do Krakowa. Samorządy województwa podkarpackiego i małopolskiego już to uzgodniły. Inauguracja tego połączenia odbędzie się 1 października, czyli z chwilą rozpoczęcia roku akademickiego. – poinformował.
Obsługą połączenia, które będzie finansowane przez obydwa województwa, zajmą się Koleje Małopolskie sp. z o.o.. Z uzyskanej u operatora informacji dowiedzieliśmy się, że udostępni on do dyspozycji pasażerów komfortowy pojazd typu Newag Impuls wyprodukowany w fabryce w Nowym Sączu. Elektryczny zespół trakcyjny jest wyposażony w klimatyzację, system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej oraz punkty dostępu do bezprzewodowej sieci Internet. Ponadto ze składu bez trudu będą mogły korzystać osoby niepełnosprawne.
Po raz pierwszy na dworcu w Jaśle ma pojawić się 1 października o godzinie 15:54. W drogę powrotną do Krakowa wyruszy stąd o godzinie 16:30. Przez kolejne weekendy pociąg będzie kursował według następującego schematu:
- każdy piątek od 6 października 2017 roku: Kraków Główny (odjazd 17:38) – Jasło (przyjazd 20:59) oraz Jasło (odjazd 21:15) – Nowy Sącz przyjazd 23:04
- każda niedziela od 8 października: Nowy Sącz (odjazd 14:15) – Jasło (przyjazd 16:19) oraz Jasło (odjazd 16:30 – Kraków Główny przyjazd 20:05).
Bodźcem przyciągającym klientów do wyboru komunikacji kolejowej jako alternatywnej drogi łączącej Jasło oraz ościenne miejscowości ze stolicą województwa małopolskiego ma być cena biletu, którego cena ma wynieść szesnaście złotych, zaś o połowę mniej zapłacą osoby posiadające legitymację studencką.
Działania lokalnych samorządów w kwestii poprawy dostępności komunikacyjnej regionu popiera senator RP Alicja Zając.
– Żeby uruchomić regularne połączenia jest to trudne zadanie. Zarządy kolei tłumaczą, że te połączenia będą uruchomione wtedy, gdy będą pasażerowie. Ale pasażerowie muszą też mieć tę informację. Wtedy chętnie przesiądziemy się zza kierownicy do pociągu, gdzie wygodnie możemy przeczytać książkę, gazetę czy porozmawiać z innymi pasażerami. Czasem w mediach pojawiają się informacje, że samorządy nie popierają zmian dotyczących ruchu kolejowego na terenie południowego Podkarpacia. To jest nieprawda. Większość samorządów zabiega o to, żeby jednak ta dostępność komunikacyjna była i to nie tylko drogowa, ale również kolejowa. Będziemy to wszystko popierać. – komentuje parlamentarzystka.
Samorządy powiatu jasielskiego i gorlickiego wspólnie złożyły deklarację dofinansowania do uruchomienia przewozów osobowych na zelektryfikowanej trasie Jasło-Gorlice. Mamy tutaj chętnego przewoźnika, który dał dobrą ofertę i w tej chwili prowadzone są rozmowy. Samorządy zaproponowały 30-sto procentowe wsparcie. Ponadto zarówno samorządy województwa podkarpackiego, jak i małopolskiego popierają tę ideę. Mam nadzieję, że przyczyni się to do uruchomienia i odrodzenia ruchu pasażerskiego na tej linii, a może i na następnych.
– Adam Pawluś, starosta jasielski
Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl
Przecież 1.10 też jest zaplanowany – z Jasła do Krakowa