Obraz jako narzędzie przekraczania granic
9 maja br. gościem Klubu Powiększania Wyobraźni Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaśle z okazji XIV Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek był jasielski artysta Piotr Hudyma.
Jego widzenie świata jest mocno osadzone w filozofii, choć podjęcie kierunkowych studiów postrzega dzisiaj jako maskę wewnętrznych konfrontacji. Jego wrodzony „wszystkoizm” prowadził go od dziennikarstwa po zainteresowanie malarstwem. Efektem tej fascynacji były dwa wernisaże: „Zdarta płyta”, „Skończone /nie/ skończone”.
Artysta ma szerokie zainteresowania – od etnografii po meandry internetu. Od wielu lat prowadzi bloga „Obrazki z kontekstem”, gdzie codziennie umieszcza jeden komiksowy rysunek z zabawnym komentarzem. Odnosi się w nich do bieżących wydarzeń, starając się w ten sposób określić kondycję współczesnego człowieka. Korzysta przy tym z najlepszych tradycji satyrycznych, kierując się żelazną logiką tekstu i obrazu.
Lubi malarstwo realistyczne – Caravaggia ceni za światło, Poussin’a za genialność kompozycji. W spojrzeniu na obraz niesłychanie ważny jest kontekst kulturowy – uważa artysta.
Na spotkanie przyniósł wykonane przez siebie kopie dwóch ważnych obrazów: „Świętą rodzinę na schodach” Nicolasa Poussin’a i „Martwą naturę” anonimowego malarza.
Te dwa obrazy zmieniły całkowicie moje spojrzenie na sztukę – przyznał autor. W obrazie Francuza ważne są nawet draperie w szatach przedstawianych postaci. Zaś „Martwa natura” jest obrazem niezwykłym. W pozornie prostym przedstawieniu wazonu z kwiatami jest drugie dno – wyjaśnił artysta.
Wielowarstwowość, manipulacja uczuciem, rozkodowanie rzeczywistości, to tylko niektóre elementy, jakie występują w relacji pomiędzy dziełem sztuki a widzem.
Obrazy bywają niebezpieczne, poruszają wyobraźnię i są narzędziem przekraczania granic – twierdzi Piotr Hudyma.
(MBP w Jaśle)