Przebudowa mostu kolejowego nad rzeką Jasiołką w Jaśle
Blisko cztery miliony złotych pochłonie przebudowa mostu kolejowego w Jaśle na linii nr 106 Rzeszów-Jasło. Konstrukcja starego, pochodzącego z 1949 roku obiektu ze względu na niedostateczny stan techniczny została już całkowicie zdemontowana, a w jej miejsce powstanie nowy dwuprzęsłowy most. Prace budowlane mają się zakończyć do końca listopada br.
Jak poinformowała portal regionalny terazJaslo.pl Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ze względu na stan techniczny obiektu wybudowanego 65 lat temu obiektu konieczna była jego całkowita rozbiórka.
– Stan istniejący mostu określono, jako niedostateczny ze względu na występujące liczne materiałowe uszkodzenia powierzchniowe konstrukcji, pęknięcia i zacieki, korozję elementów stalowych, uszkodzenia elementów przyczółków, brak elementów wyposażenia, uszkodzenia systemu izolacji i odwodnienia etc. Most został zakwalifikowany do całkowitej rozbiórki. Konieczność wykonania robót wynika nie tylko z niedostatecznego stanu technicznego, ale także ze względu na brak spełnienia parametrów technicznych oraz obowiązujących wymagań w zakresie kolejowej skrajni poziomej jak i zbyt małej nośności obiektu, która nie odpowiada obciążeniom przewidzianym na linii pierwszorzędnej. – powiedziała.
Nad rzeką Jasiołką, w tej samej lokalizacji, został zaprojektowany nowy dwuprzęsłowy most, spełniający wymagania techniczne w zakresie parametrów skrajni oraz wymaganej nośności. Prace związane z jego realizacją opiewają na kwotę 3,8 miliona złotych netto. Na rzecz PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Południowy realizuje je Przedsiębiorstwo Unitor B Sp. z o.o. z Tychów.
Robotnicy uwijają się jak w ukropie, aby inwestycja była oddana do użytku zgodnie z terminem, a więc do 30 listopada br. Do tej pory linia kolejowa z Jasła do Rzeszowa na przedmiotowym odcinku jest całkowicie wyłączona z użytkowania.
– Roboty są realizowane przy całkowitym zamknięciu torów kolejowych. Od września sytuacja się poprawi, przewoźnik planuje uruchomić komunikację zastępczą od Przybówki do Jasła i od Jasła do Zagórza. – informuje Dorota Szalacha.
Przebudowa mostu kolejowego na rzece Jasiołce to część dużego unijnego projektu o nazwie „Rewitalizacja odcinka Przybówka – Jasło oraz przebudowa mostu w km 19,837 linii kolejowej nr 106 Rzeszów – Jasło w ramach RPOWP na lata 2007-2013”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013. Jego całkowita wartość opiewa na kwotę 52 473 904,54 złotych.
Przedsięwzięcie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Kolejowego obejmuje: przebudowę linii kolejowej na odcinku między Przybówką, a Jasłem o łącznej długości 16,960 km.; dostosowanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym do nowych układów torowych stacji; modernizację dwóch peronów na przystankach osobowych Wojaszówka i Szebnie; przebudowę dwudziestu przejazdów kolejowych i przebudowę trzydziestu obiektów inżynieryjnych (w tym wcześniej wspomnianego mostu).
W ubiegłym roku Polskie Linie Kolejowe zakończyły modernizację linii kolejowej nr 106 Rzeszów-Jasło na odcinku od stacji Rzeszów do stacji Boguchwała oraz od stacji Czudec do mijanki Przybówka.
– W wyniku tych prac, 12 stacji i przystanków zyskało już nowe perony, bardziej przyjazne dla podróżnych, tj.: Rzeszów Staroniwa, Boguchwała, Czudec, Strzyżów n/Wisłokiem, Dobrzechów, Frysztak, Przybówka, Rzeszów Osiedle, Rzeszów Zwięczyca, Zaborów, Kalembina, Wiśniowa. Zmienił się układ torowy, do którego dopasowane zostały nowe urządzenia, usprawniające prowadzenie ruchu na linii podkarpackiej. Podnieśliśmy poziom bezpieczeństwa na 58 przejazdach kolejowo-drogowych, w tym na przykład w Rzeszowie, w Babicy, czy w Żarnowej oraz na 24 obiektach inżynieryjnych: wiadukcie, mostach i przepustach. – wylicza Dorota Szalacha.
Jak podkreśla w rozmowie z naszym portalem przedstawicielka Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Warszawie „rewitalizacja linii kolejowej Rzeszów-Jasło, przywróci sprawność techniczną wyeksploatowanej infrastruktury, podniesie poziom bezpieczeństwa oraz umożliwi zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 i 100 km/h oraz skrócenie czasu jazdy o około 35 minut”.
Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl