Wokół Callas i Kiepury w JDK
Ponadczasowe piękno najwybitniejszych utworów operowych mieli okazję podziwiać uczestnicy koncertu „Wokół Callas i Kiepury”, zorganizowanego 27 bm. w Jasielskim Domu Kultury, w ramach XXII Jasielskich Spotkań Muzycznych. Artyści swoimi głosami wręcz uwiedli publiczność, która pożegnała ich gorącą, kilkuminutową owacją.
W tym wyjątkowym koncercie wystąpili śpiewacy: Ewa Majcherczyk – sopran i pochodzący z Jasła Łukasz Motkowicz – baryton, przy akompaniamencie Katarzyny Neugebauer – fortepian. Na początku artystów przedstawił Janusz Szewczyk, dyrektor JDK, a ich sylwetki przybliżył publiczności w trakcie koncertu prowadzący całość Mariusz Hanulak.
Publiczność miała okazję nie tylko posłuchać fantastycznego, przyprawiającego o zawrót głowy wykonania najbardziej „karkołomnych” utworów operowych, ale również poznać anegdoty i ciekawostki z życia kompozytorów, przytaczane przez prowadzącego. Znakomicie wprowadzał on również słuchaczy w klimat kolejnych kompozycji, będących prawdziwymi wyzwaniami dla wokalistów. Zgodnie z zapowiedzią, licznie zgromadzona w sali widowiskowej JDK publiczność usłyszała: niewiarygodnie wykonane arie liryczne, dramatyczne, komiczne oraz fantastyczne duety.
Na początek Łukasz Motkowicz zaśpiewał „Largo al factotum” z opery „Cyrulik Sewilski” Gioachino Antonio Rossiniego, jedną z najbardziej popisowych arii napisanych na głos barytonowy, po czym arię Rozyny „Una voce poco fa” z tej samej opery wykonała Ewa Majcherczyk. Aria ta – jak wyjaśniał Mariusz Hanulak – została napisana na mezzosopran koloraturowy, ulubiony głos Rossiniego, ale stała się takim przebojem, że dziś bardzo chętnie śpiewana jest przez soprany, a jedną z najdoskonalszych jej wykonawczyń była Maria Kallas. Później przyszła kolej na fragmenty „Don Carlosa” Juseppe Verdiego, „Wesela Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta (słynna aria ogrodowa Zuzanny z IV aktu), „Lindy di Chamonix” Domenico Gaetano Marii Donizettiego, mistrza komedii muzycznej, jednego z czołowych przedstawicieli włoskiego bel canto. Nie zabrakło też arii torreadora z „Carmen” Georges’a Bizeta i wielu innych. Śpiewacy mieli zakończyć pieśnią „Nella Fantasia” Ennio Morricone z filmu Misja, ale oczywiście nie mogło obejść się bez bisu, dzięki czemu – po długich brawach – wszyscy rozchodzili się nucąc „Usta milczą dusza śpiewa” z „Wesołej Wdówki” Franciszka Lehara.
***
Katarzyna Neugebauer – pianistka – urodziła się w 1980 r. w Poznaniu, tam też z wyróżnieniem ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. M. Karłowicza w klasie fortepianu; jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie od 2007 r. jest zatrudniona jako pianista-akompaniator. Finalistka konkursów ogólnopolskich, a także laureatka VI nagrody Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów w Warszawie. Jako solistka występowała pod batutą m.in.: Jacka Kasprzyka, Antoniego Wita oraz Adama Klocka, z towarzyszeniem orkiestr Filharmonii Wrocławskiej, Poznańskiej oraz Kaliskiej.
Od 15 roku życia występuje jako akompaniator na konkursach wokalnych i instrumentalnych; obecnie działa głównie na polu kameralistyki, koncertując przede wszystkim ze śpiewakami na scenach Polski i Europy. Zainteresowanie muzyką współczesną zaowocowało licznymi prawykonaniami utworów młodych kompozytorów wrocławskich, które były prezentowane na festiwalach m.in. takich jak Eurosilesia, Gwiazdy Promują czy Musik Unter Zeit w Münster.
Wraz ze skrzypkiem Bartoszem Bokunem tworzy zespół Duo 4U, którego debiutancka płyta ukazała się w maju 2009 r. Dokonała nagrań dla Radia Poznań. Z Chórem Filharmonii Wrocławskiej dokonała nagrania płyty CD z twórczością i pod dyrekcją Boba Chilcotta.
W polu jej szczególnych zainteresowań znajduje się muzyka operowa i duże formy symfoniczne. Z powodzeniem bierze udział jako akompaniatorka w wielu prestiżowych konkursach wokalnych i stale współpracuje z wybitnymi śpiewakami operowymi i dyrygentami.
Ewa Majcherczyk – sopran – w 2008 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W czasie studiów doskonaliła swoje umiejętności w Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze u prof. Tonny’ego Landy i Ulricha Staerka. W 2009 r. zadebiutowała rolą Adiny w Napoju miłosnym Donizettiego w Filharmonii Jeleniogórskiej i jeszcze tego samego roku została solistką Opery Śląskiej w Bytomiu. Współpracę z tą sceną rozpoczęła partią Hanny w Strasznym dworze Moniuszki, a potem kolej no: Rozyny w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Musetty w Cyganerii Pucciniego, Tybalta i głosu z Nieba w Don Carlosie Verdiego, Adeli w Zemście nietoperza Straussa, Gildy w Rigoletcie Verdiego. W latach 2009 – 2011 była stypendystką Laboratorio Toscano della Lirica – Opera Studio z siedzibą w Pizie oraz brała udział w wielu kursach mistrzowskich u tak znanych pedagogów jak: Teresa Żylis – Gara, Martin Isepp, Johannes Manov, Riccardo Mascia, Jadwiga Romańska, Dariusz Grabowski.
Rok 2010 przyniósł artystce debiut w Teatrze Wielkim w Poznaniu – rolą Kunegundy w Kandydzie Bernsteina, a także zaproszenie do udziału w premierowych przedstawieniach na scenach teatrów włoskich w Lukce, Livorno, Pizie, Ravennie, Bergamo, Mantovie, Novarze, Palermo, Mediolanie, Agrigento. Występowała na wielu koncertach i festiwalach europejskich m. in.: na Międzynarodowym Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego i Międzynarodowym Festiwalu im. G. Donizettiego w Bergamo we Włoszech. Od roku 2012 jest także solistką Opery na Zamku w Szczecinie oraz gościnnie – Teatru Wielkiego w Łodzi.
Laureatka I miejsca oraz dwóch nagród specjalnych na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Simone Alaimo:”Il Bel canto nella Valle dei Templi” w Agrigento na Sycylii (2012) oraz finalistka Międzynarodowego Konkursu im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Obecnie studiuje technikę, styl i interpretację wokalną pod kierunkiem Jolanty Żmurko, Simone Alaimo i Vittorią Mazzoni
Występowała w Niemczech, Danii, Holandii, Belgii, Włoszech, Hiszpanii, Czechach i Litwie.
Jest solistką Opery Śląskiej, Opery na Zamku w Szczecinie, gościnnie występuje w Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Wrocławskiej, Teatrze Wielkim w Poznaniu i wielu włoskich teatrach operowych.
Łukasz Motkowicz – baryton – jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu prof. Bogdana Makala. W 2004 roku otrzymał IV nagrodę na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu, oraz II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Sztuki Muzycznej XXI wieku w Kijowie. W 2005 roku zdobył II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach, oraz I nagrodę na międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej XXI wieku w Lonigo we Włoszech. W 2006 roku został laureatem III miejsca na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Mikulasa Schneider-Trnawskiego. Uhonorowany na tym konkursie Nagrodą Specjalną Pedagogów Japońskich oraz Nagrodą Dyrektora Opery w Koszycach. W 2007 roku zdobył I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Kownie na Litwie oraz wyróżnienie na Międzyuczelnianym Konkursie Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie. W roku 2009 zdobył Wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu oraz nagrodę specjalną od dyrektora Krakowskiej Opery Kameralnej. W 2010 roku zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Trnavie na Słowacji. W 2005 roku został stypendystą Ministra Kultury Waldemara Dąbrowskiego, oraz stypendystą Prezydenta Wrocławia Rafała Dudkiewicza. Również w 2008 roku otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego, Stypendium Prezydenta Wrocławia, oraz Stypendium Marszałka Województwa Dolnośląskiego. W lutym 2010 roku debiutował tytułową rolą w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego w Teatrze Operowym w Koszycach na Słowacji. W latach 2010-2012 był solistą Opery Nova w Bydgoszczy. W 2012 roku debiutował w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie.
Obecnie jest uczestnikiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, współpracuje z Operą Narodową w Bukareszcie w Rumunii.
(JDK)