terazJaslo.pl
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
ZAPROSZENIE
INFORMACJE

I Liceum Ogólnokształcące w Jaśle „Srebrną szkołą 2014”

I Liceum Ogólnokształcące im. króla Stanisława Leszczyńskiego w Jaśle znalazło się na początku trzeciej setki najlepszych liceów ogólnokształcących w Polsce. W rankingu opublikowanym w połowie stycznia przez miesięcznik „Perspektywy” sklasyfikowano pięćset szkół spośród ponad 2,2 tysiąca, których przeanalizowano wyniki matur i olimpiad przedmiotowych.

Już po raz szesnasty redakcja miesięcznika „Perspektywy” opracowała ogólnopolski ranking szkół ponadgimnazjalnych. I Liceum Ogólnokształcące, jako jedyne z powiatu jasielskiego, zajęło w nim 221 miejsce w kraju spośród pięciuset sklasyfikowanych liceów oraz 11 w województwie podkarpackim. Tym samym placówka otrzymała tytuł „Srebrnej szkoły 2014” i możliwość posługiwania się na stronie internetowej liceum znakiem graficznym akcji w kształcie szkolnej tarczy. To wyróżnienie jest potwierdzeniem wysokiej jakości kształcenia w danej placówce.

Fot. © archiwum terazJaslo.pl / DAMIAN PALAR

Zbigniew Waszkiel, dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle: – Myślę, że jest to prestiżowy ranking. Tym szkołom, które go wygrywają, łatwiej jest zdobyć środki finansowe dlatego, że tam przychodzą najlepsi uczniowie. Władze danego regionu są zainteresowane pomocą finansową danej szkole. Jak my mamy co roku tych olimpijczyków pięciu, sześciu to znaczy, że utrzymujemy poziom w porównaniu do lat poprzednich i w porównaniu do innych szkół. Myślę, że przy tych naszych możliwościach finansowych i tym potencjale nauczycieli te możliwości są wykorzystane w pełni.

„Perspektywy” przy opracowywaniu rankingu najlepszych szkół ponadgimnazjalnych w Polsce brały pod uwagę głównie wyniki egzaminów maturalnych z przedmiotów obowiązkowych, jak i dodatkowych.

W maju matury nie zdały dwie osoby. Natomiast w sierpniu te osoby poprawiały i zdały ten egzamin. Pięć lat mieliśmy stuprocentową zdawalność matury. Nieprawdą jest, że do nas przychodzą najlepsi uczniowie. Do nas przychodzą też ci średni. Jesteśmy nastawieni na to, żeby im też dać dużą szansę. Jak to pokazuje trzyletni okres nauczania ci „średniacy” bardzo często wykorzystują tą szansę i zdają egzaminy bardzo dobrze. Powiedziałbym, że my jesteśmy szkołą dla wszystkich. Oczywiście tych, którzy mają wystarczającą ilość punktów do zakwalifikowania się. Ale nie jest tak, że my mamy najlepszych i w związku z tym egzaminy maturalne zdają wszyscy. Nie jest prawdą, że zbieramy najlepszych uczniów z całego powiatu. – wyjaśnia dyrektor.

Kolejnym kryterium była liczba laureatów i finalistów ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych, a takich „pierwsze” liceum miało w ubiegłym roku szkolnym czterech: Tomasza Kudłacza – laureata Olimpiady Chemicznej, Kacpra Lawerę – finalistę Olimpiady Teologii Katolickiej, Rafała Myśliwca – finalistę Olimpiady Matematycznej i Agnieszkę Paryś – finalistkę Olimpiady Języka Łacińskiego.

Jesteśmy zaszczyceni, bo jeden z nich został laureatem olimpiady chemicznej i był reprezentantem Polski na olimpiadzie chemicznej w Moskwie, gdzie polski zespół zdobył złoty medal. To był Tomasz Kudłacz. Jest to dla nas wielkie osiągnięcie zważywszy, że nikt z terenu Podkarpacia nie reprezentował kraju i nie osiągnął tak wysokich wyników. Oprócz tego mieliśmy, co też jest wysokim osiągnięciem, finalistę olimpiady matematycznej. Mieliśmy też dwóch finalistów z olimpiady teologii katolickiej i olimpiady języka łacińskiego. – powiedział Zbigniew Waszkiel.

Ranking uwzględnia również edukacyjną wartość dodaną. – Czyli ile szkoła w trzyletnim okresie kształcenia dodała uczniowi wiedzy w porównaniu do wiedzy, którą miał, gdy zaczynał pracę w liceum. Ta edukacyjna wartość dodana w naszej szkole jest porównywalna do najlepszych szkół w województwie. Patrząc na tabele z lat wcześniejszych, nie wstydziłem się za nas, jeśli chodzi o edukacyjną wartość dodaną. Jeżeli my utrzymujemy miejsce, które mieliśmy przez lat kilkanaście to myślę, że spełniamy rolę w środowisku, czyli zapewniamy tym, którzy chcą do nas przyjść, dobry poziom kształcenia i umiejętność zapewnienia rozwoju osobowościowego. – tłumaczy dyrektor.

Od wielu lat I Liceum Ogólnokształcące utrzymuje się w połowie trzeciej setki w Polsce i pierwszej dziesiątce na Podkarpaciu. Jak podkreśla dyrektor placówki, dzisiejsza szkoła nie może stawiać jedynie na dydaktykę, ale przede wszystkim kształtować osobowość młodego pokolenia, co będzie procentowało w jego dorosłym życiu.

Chciałbym podkreślić, że dość często społeczeństwo chce rozliczać szkoły z osiągnięć naukowych. Natomiast myślę, że przy dzisiejszym natłoku informacji i medialnym szumie szkoła musi spełniać inne dodatkowe zadanie, które jest niemniej ważne. Mianowicie kształtowania postaw człowieka i możliwości rozwoju swoich osobowości. To jest bardzo ważne. Moje kilkunastoletnie doświadczenie na stanowisku dyrektora daje mi podstawy do twierdzenia, że takie kształtowanie młodzieży poprzez rozwijanie ich umiejętności i jednocześnie umiejętne motywowanie do znajdowania siebie w tej rzeczywistości, jest niemniej ważne. Myślę, że w tej dziedzinie nasza szkoła może pochwalić się sukcesami. Nie rozliczajmy szkoły tylko z dydaktyki. Człowiek, który kończy liceum ogólnokształcące, musi być rozwinięty wszechstronnie. – podkreślił Waszkiel.

Zdaniem gościa portalu regionalnego terazJaslo.pl, „pierwsze” liceum daje możliwości wszechstronnego rozwoju poszczególnych osób.

Szkoła w tym okresie nie może być tylko i wyłącznie miejscem, w którym się uczy i stawia się oceny. Szkoła musi sprostać wyzwaniom współczesnego świata. My staramy się pomóc młodzieży w tym zakresie. Oprócz tego, stwarzamy jej dobre warunki pracy dlatego, że wyposażenie szkoły znacznie się poprawia. Ta szkoła stwarza teraz dobre warunki bezpieczeństwa, możliwości rozwoju osobowościowego i rozwoju dydaktycznego. – mówi.

Takie możliwości daje przede wszystkim udział w szkolnych kołach zainteresowań. Wśród nich chór „Soli Deo”, który obchodził niedawno jubileusz pięciolecia swojego istnienia. Przez ostatnie lata wpisał się mocno w historię lokalnej społeczności.

Reprezentuje szkołę, parafię św. Stanisława i powiat jasielski na wszelkiego rodzaju przeglądach, zbierając laury. Dostać się do tego chóru jest niezmiernie trudno. W początkowej fazie działania chóru szukaliśmy solistów, teraz soliści muszą przechodzić casting i niektórzy są bardzo rozczarowani, bo nie dostają się do chóru mimo tego, że dobrze śpiewają. Niestety, nie jesteśmy w stanie rozbudować go do niebotycznych rozmiarów, bo to mija się z celem. Poza tym chór nie tylko uczestniczy w konkursach na szczeblu wojewódzkim czy krajowym, ale służy również naszemu społeczeństwu. Ostatnio mieliśmy przecież uroczystość pięciolecia, gdzie dano wspaniały koncert, który został zarejestrowany przez jasielską telewizję. Wiem, że społeczeństwu podoba się to, co nasza młodzież robi. – opowiada dyrektor.

W szkole wydawany jest też miesięcznik „Oculus”, który w ubiegłym roku wyszedł poza mury budynku przy ulicy Czackiego i przeniósł się do Jasielskiego Domu Kultury, w którym zorganizowano uroczystą galę wręczenia statuetek nawiązujących do nazwy wydawnictwa, a laureatami tego specyficznego wyróżnienia są sami uczniowie i nauczyciele.

Ten periodyk daje możliwości popisu młodzieży, jeżeli chodzi o talenty literackie. Oni uczą się jak pisać artykuły, uczą się jak docierać do młodzieży poprzez te artykuły, które piszą. W związku z tym umieją się potem zachować w dorosłym życiu i wiedzą co wolno pisać, a czego nie. Uczą się profesjonalnego języka, a nie tego, który napotykają w codziennych mediach, w Internecie. Kolejną rzeczą, która związana jest z „Oculusem” to promocja energii odnawialnej. Pisane są artykuły jej dotyczące. Młodzież współpracuje z firmą Argus. Dzięki prezesowi Piotrowi Bialikowi, który pomaga nam wydawać tą gazetkę, młodzież zapoznała się z problemami energii odnawialnej. Redaktorzy gazetki uczulają naszą młodzież na spojrzenie na procesy zanieczyszczania środowiska w sposób profesjonalny. – tłumaczy Zbigniew Waszkiel.

W rozmowie z portalem dyrektor szkoły podkreślił także, że uczy ona demokratyzacji życia społecznego:

Mamy wybrany samorząd poprzez wybory. Jest kampania wyborcza, potem młodzież dokonuje wyborów wrzucając głosy do urny wyborczej w auli. Uczą się demokratycznie decydować o życiu szkoły. Przeprowadziliśmy też bodajże drugą w województwie podkarpackim debatę oksfordzką. To była debata, która uczy młodzież wysłuchiwania racji strony przeciwnej i dyskutowania na argumenty, a nie na ton głosu i moc używanych słów. To jest całkiem coś przeciwnego do tego, co młodzież widzi często w telewizji. Oni uczą się argumentować na zasadzie danych faktów i potem decydują, która strona wygrała. Uważam, że ta forma kształtowania osobowości jest też bardzo ważna. Szkoła nie może, moim zdaniem, zwracać uwagi tylko i wyłącznie na dydaktykę i zostawiać młodzież samą sobie. My musimy też kształcić tutaj osobowości. W tej szkole młodzież współpracuje z nauczycielami i dyrekcją. Myślę, że między bajki należy włożyć to, że rzeczywiście ta młodzież czuje się tutaj zestresowana. Być może, że są pojedyncze osoby, ale jak to w każdym środowisku ten stres może występować.

Zbigniew Waszkiel odrzuca też argumenty pojawiające się na forach internetowych dotyczących poziomu edukacji w prowadzonej przez niego placówki oświatowej.

W każdej szkole, jeżeli uczeń chce chodzić na korepetycję, to nikt mu tego nie zabroni. Chodzenie na korepetycję to nie jest tylko i wyłącznie próba zaliczenia przedmiotu w szkole, ale to jest chęć rodziców, aby uczeń zdobył dodatkowe procenty na maturze, a to da mu szansę na dostanie się na wymarzone kierunki studiów. My nie jesteśmy w stanie zabronić rodzicom wysyłania dzieci na korepetycje. Wiem, że uczniowie z innych renomowanych szkół też chodzą na korepetycje. Wobec tego odrzuciłbym ten argument, który jest nieuzasadniony. Ja tylko mogę ze swojej strony powiedzieć, że uczeń nie chodzący na korepetycję, może zdać egzamin maturalny z bardzo wysokim wynikiem, ale musi pracować. Myślę, że gdyby wykorzystał w 100 procentach zajęcia lekcyjne i robił to wszystko, czego nauczyciele wymagają to w zupełności by mu ta wiedza wystarczyła do tego, żeby dobrze zdać egzamin maturalny. – dodał.

Najlepszymi liceami w Polsce są: Liceum Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie i XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie. Na trzynastym miejscu znajduje się najwyżej sklasyfikowana szkoła z województwa podkarpackiego: LO im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek w Rzeszowie. Drugie na Podkarpaciu jest I LO im. Mikołaja Kopernika w Krośnie, zaś trzecie II LO im. Mikołaja Kopernika w Mielcu. Na 37. miejscu w województwie znalazło się II Liceum Ogólnokształcące im. ppłk. Józefa Modrzejewskiego w Jaśle (miejsce 500+ w kraju).

Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl

Back to top button