terazJaslo.pl
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
ZAPROSZENIE
INFORMACJE

Przez Osobnicę do Harklowej przejdziesz po rondzie

Nieco ponad dwieście tysięcy złotych kosztowała przebudowa skrzyżowania w centrum Osobnicy (gmina Jasło) w ciągu drogi powiatowej łączącej z Harklową na rondo. Część mieszkańców jest zadowolonych z nowego rozwiązania, które poprawi bezpieczeństwo na tym szlaku komunikacyjnym, część z kolei uważa, że kwotę tą można było wydatkować na modernizację innych odcinków dróg.

Rondo w Osobnicy
Fot. © terazJaslo.pl / DAMIAN PALAR

Modernizacja skrzyżowania w Osobnicy i wprowadzenie na nich ruchu okrężnego to jeden z elementów realizowanego przez powiat jasielski zadania inwestycyjnego pod nazwą „Odbudowa powiatowej infrastruktury drogowej na terenie powiatu jasielskiego”, która objęła także drogę powiatową nr 1868R Trzcinica – Osobnica – Cieklin – Dobrynia, w ciągu której usytuowane jest przedmiotowe skrzyżowanie.

Były tu prowadzone prace w ramach środków unijnych. Powstała możliwość, przy stosunkowo niewielkim wydatku, wybudowania ronda. To rondo kosztowało 203 tysiące złotych. Mamy projekt na rondo w Krajowicach i tam kosztorys opiewa na około dwa miliony złotych. Wartość prac przy rondzie jest zależna od tego, jakie jest uzbrojenie. Dlatego ta cena jest dość wysoka. – mówi Tadeusz Górczyk, etatowy członek Zarządu Powiatu w Jaśle.

Jak tłumaczy, za tę kwotę wydatkowaną z budżetu samorządu powiatowego podwyższono najazd do ronda od strony Harklowej, wykonano okrawężnikowanie skrzyżowania wraz z wbudowaniem kostki brukowej oraz wykonano nawierzchnię ścieralną jezdni.

Jednocześnie przyznaje, że rondo było jedynym sensownym rozwiązaniem branym pod uwagę przy planach przebudowy skrzyżowania.

Uważam, że każde rondo, które wbudowuje się w skrzyżowanie, poprawia bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Warto przypomnieć, że skrzyżowanie w Osobnicy miało swoje przykre strony. Było tam wiele stłuczek. – podkreśla Górczyk.

Również dlatego, że dotychczasowe skrzyżowanie miało ogromną powierzchnię ponad tysiąca metrów kwadratowych i kierowcy nie zawsze respektowali obowiązujące na nim przepisy. Pierwszeństwo na skrzyżowaniu w Osobnicy miały pojazdy jadące od strony Jasła lub Łazów Dębowieckich, a podporządkowywać musieli się ci, którzy jechali od strony Harklowej.

Znaki były, ale na ile one były przestrzegane? Ja ze swoich spostrzeżeń mogę powiedzieć, że w bardzo małym stopniu były przestrzegane. – komentuje Henryk Motkowicz, członek Zarządu Powiatu w Jaśle.

Nie było żadnych pasów rozdzielających jezdnię. Czasami logika kierowców nie szła w parze z przepisami i różne zachowania na tej krzyżówce były, co było powodem do różnych zagrożeń. Chcę przypomnieć, że jest tam duży trakt pieszy w kierunku szkoły, kościoła, budynku ośrodku zdrowia, przy tej krzyżówce znajduje się kilka sklepów spożywczych. Do tej pory był też przystanek, ale ustalono jego nową lokalizację. Z wiadomych względów nie może być w tym miejscu, w którym był dotychczas. Będzie przeniesiony na parking powyżej ronda, gdzie bardzo bezpiecznie będą wjeżdżały i wyjeżdżały autobusy. – dodaje.

Nie wszystkie głosy mieszkańców są jednak przychylne dla inwestora. Dlaczego?

Generalnie z tego co słyszę, to można było te pieniądze przeznaczyć na inną drogę. Mogę tyle powiedzieć, że za te dwieście tysięcy złotych moglibyśmy zrobić 150-metrowy odcinek drogi. Najwięcej pretensji mają mieszkańcy Harklowej, że u nich się nic nie robi. Od razu wyjaśniam, że żeby dokończyć remont drogi Osobnica-Harklowa trzeba wydać grubo ponad dwa miliony złotych, a jest to spowodowane tym, że w projekcie są założone do przebudowy trzy przepusty. One generują tak wysoką kwotę. Bez ich przebudowy wydatkowanie środków na wyremontowanie samej nawierzchni byłoby typowym marnotrawstwem środków. – tłumaczy Tadeusz Górczyk.

Słuszność budowy ronda w Osobnicy zainteresowała też radnych powiatowych, którzy upoważnili Komisję Rewizyjną do kontroli Zarządu Powiatu w Jaśle w podjętej kwestii.

Henryk Motkowicz dzieli się natomiast ze sceptykami trafnym spostrzeżeniem. – Musimy uzbroić się w cierpliwość, żeby to rondo wkomponowało się w pewne zachowania kierowców, którzy tamtędy przejeżdżają. Teraz wprowadzono pewną cywilizację ruchu na tym skrzyżowaniu. Rondo to najbezpieczniejsza krzyżówka wymyślona do tego czasu. Niemniej jednak u nas dosyć późno się przyjęło. To rondo jest praktycznie drugie co do wielkości rond wybudowanych na terenie miasta Jasła. Każdy dojeżdżający do ronda musi zwolnić, wjechać bezpiecznie, powoli przejechać i udać się w swoim kierunku, nie narażając innych uczestników. – mówi.

To drugie rondo w ciągu dróg administrowanych przez powiat jasielski. Pierwsze zlokalizowane jest na ulicy Floriańskiej, na wysokości Powiatowego Inspektoratu Weterynaryjnego. Kolejne w planach do realizacji w przyszłych latach: obok Kościoła Parafialnego w Dąbrówce oraz obok „podstawówki” na jasielskim osiedlu Sobniów.

POSŁUCHAJ:

Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl

Komentarzy: 3

  1. „rózne zachowania kierowców były” tak na przykład kierowców mks i innych „busiarzy” bo kto tam zrobil przystanek?? na kazdym wjezdzie przystanek

Back to top button