Przebudowa drogi powiatowej z Jasła do Dębowca. Za „powodziówkę” załatają dziury w jezdni
Nieco ponad trzy miliony złotych pochłonie odbudowa drogi powiatowej nr 1854R Jasło – Folusz oraz przebudowa nawierzchni i konstrukcji mostu na potoku bez nazwy w miejscowości Bajdy. Według przyjętego harmonogramu roboty budowlane mają potrwać do końca września br. Przez ten okres zmotoryzowani i piesi korzystający z przedmiotowego szlaku komunikacyjnego muszą uzbroić się w cierpliwość.
Inwestorem zadania jest Starostwo Powiatowe w Jaśle.
– Jesteśmy po rozstrzygnięciu przetargu na fragment drogi powiatowej Jasło-Folusz od Niegłowic do Dębowca. Za nieco ponad trzy miliony złotych zostanie odnowiona nawierzchnia, w niektórych miejscach zostaną podniesione krawężniki i poprawione chodniki oraz zostanie przebudowany tzw. „diabli mostek”. Myślę, że do końca wakacji powinniśmy być po wykonaniu tej pracy. A już w następnym będziemy mogli cały odcinek od Jasła do Folusza, gdzie często jeździmy wypoczywać, przejechać porządną i bezpieczną drogą. – mówi starosta jasielski Adam Kmiecik.
Do przetargu na wykonanie zadania przystąpiły trzy firmy: Mota-Engil Central Europe S.A. z Krakowa, Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych sp. z o.o z Jasła i Skanska S.A. Najkorzystniejszą pod względem cenowym ofertę przedstawiła ta trzecia i to ona będzie realizować zadanie. Za kwotę 3 016 854,99 złotych (w tym 346 747 złotych za przebudowę samego mostu na potoku bez nazwy w miejscowości Bajdy).
– Na ten cel uzyskaliśmy promesę z budżetu państwa w wysokości dwóch milionów złotych. Na przebudowę mostu uzyskaliśmy kwotę 323 200 złotych. To są środki zewnętrzne. O pozostałe wystąpiliśmy do gminy Dębowiec, Jasło i miasta Jasła. Gmina Dębowiec przeznaczyła 105 tysięcy złotych na przebudowę mostku i 175 tysięcy złotych na przebudowę drogi, gmina Jasło 100 tysięcy złotych na przebudowę drogi, miasto Jasło nie przeznaczyło nic na modernizację tego odcinka drogi. – mówi Tadeusz Górczyk, etatowy członek Zarządu Powiatu w Jaśle.
Miasto – mimo że modernizowana droga na długości ponad jednego kilometra biegnie przez osiedle niegłowickie – zainteresowane jest jedynie przebudową skrzyżowania z ulicą Gajową. Radni zabezpieczyli już w budżecie na ten cel 80 tysięcy złotych.
– Oczekujemy, że miasto włączy się w przebudowę drogi, która na dużym odcinku jest na terenie Jasła i biegnie przez całe osiedle. Jest to jedyna droga powiatowa na tym osiedlu i według nas ważna. I jest na dzień dzisiejszy w fatalnym stanie. Po jej zrealizowaniu z dróg powiatowych na terenie miasta pozostanie nam do wyremontowania ulica Sobniowska i ulica Na Kotlinę. – podkreśla.
Przebudowa obejmuje odcinek od torów kolejowych za skrzyżowaniem z drogą krajową nr 28 w Jaśle (ulica 3-go maja) do skrzyżowania na wysokości dawnego Posterunku Policji w Dębowcu. Inwestycja obejmuje wykonanie nowej nawierzchni. To będzie wiązało się z koniecznością wyregulowania krawężników oraz poprawienie chodników w miejscach, w których są już wybudowane.
– Wiadomo, że jeżeli będziemy dawali nowe nakładki asfaltowe to poziom nawierzchni jezdni podniesie się. Gdybyśmy tych krawężników nie wyregulowali to woda poprzez chodnik wlewałaby się ludziom na posesje. – przyznaje Tadeusz Górczyk.
– W ramach tej inwestycji musimy zrobić jeden przepust, którego projekt był przygotowany wcześniej, a nie mieliśmy na niego środków. Natomiast zanim położymy warstwę bitumiczną, byłoby nieodpowiedzialnością, gdybyśmy tego przepustu nie zrobili. Łącznie są uwzględnione prace na kwotę prawie 150 tysięcy złotych spoza zakresu samej „powodziówki”. – dodaje Górczyk.
W tym samym przedsięwzięciu ujęto przebudowę tzw. „diablego mostku” znajdującego się przed skrzyżowaniem z drogą w kierunku Majscowej (od strony Jasła).
– Zostanie całkowicie wymieniona konstrukcja mostu bez przyczółków. – wyjaśnia.
Zarówno kierowcy samochodów komunikujący się na odcinku pomiędzy Jasłem, a Dębowcem i dalej w kierunku Folusza oraz mieszkańcy okolicznych posesji będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Roboty budowlane będą odbywały się przy otwartym ruchu pojazdów. Na czas układania nowej nawierzchni trzeba liczyć się z czasowymi zamknięciami drogi. Tak do końca września br., kiedy upływa termin wykonania prac.
– Mieszkańcy zabiegali od lat, aby wyremontować tą drogę, więc trudno jest prowadzić remont i nie narażać ludzi na niedogodności. – podkreśla Tadeusz Górczyk i apeluje o bieżące monitorowanie strony internetowej Starostwa Powiatowego, na której publikowane są komunikaty o utrudnieniach.
W połączeniu z realizowaną do 2014 roku przebudową odcinka od dawnego budynku dębowieckiej Policji do skrzyżowania w kierunku miejscowości Cieklin dopnie cykl modernizacyjny na drodze powiatowej nr 1854R Jasło – Dębowiec – Folusz. Jest to jeden z ważniejszych traktów komunikacyjnych na obszarze powiatu jasielskiego, który aspiruje do miana samorządu stawiającego na rozwój gospodarczy poprzez turystykę. A takie walory daje mu położony w samym sercu Magurskiego Parku Narodowego Folusz. W tym miejscu zaczynają się liczne szlaki turystyczne prowadzące do atrakcyjnych miejsc widokowych roztaczających się na Beskid Niski. Folusz to także siedziba obecnie jednego z największych pracodawców w regionie – Domu Pomocy Społecznej. Wzdłuż „powiatówki” znajdują się także licznie uczęszczane miejsca kultu religijnego (Bazylika Mniejsza Matki Bożej z La Salette w Dębowcu) czy obiekty świadczące o bogatej historii naszego narodu (nekropolie wojenne w Dębowcu, Józefowie czy Cieklinie).
Obecnie na drogach powiatowych realizowane są następujące inwestycje:
– „Odbudowa powiatowej infrastruktury drogowej na terenie Powiatu Jasielskiego” – w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013 (obejmuje dziesięć zadań na drogach powiatowych: nr 1908R Krempna-Polany w km 4+550-5+370; nr 1912R Zarzecze-Łajsce w km 1+656-1+710 i 1+710-3+506; nr 1886R Czeluśnica-Umieszcz w km 0+005-1+860; nr 1889R Tarnowiec-Sądkowa w km 0+000-0+220, 0+450-0+545; nr 1841R Sieklówka-Warzyce w km 0+035-0+522; nr 1313R Jasło-Błażkowa-gr. wojew.-(Jodłowa) w km 11+980-13+090; nr 1864R Grudna-Kunowa-Pusta Wola w km 2+700-3+150, 3+150-3+230; nr 1868R Trzcinica-Osobnica-Cieklin-Dobrynia w km 0+562-4+557, 7+730-8+030, 8+307-8+457 oraz odbudowa mostu na potoku Ryj w miejscowości Kąty w ciągu drogi powiatowej Nr 1905R Kąty-Desznica-Świątkowa Wielka-Świątkowa Mała w km 0+317)
– „Przebudowa drogi Nr 1984R Świerchowa- Osiek Jasielski – Samoklęski na długości 6290 m w km 0+000-6+290” – w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013
– „Rozbudowa odcinka drogi powiatowej Nr 1854 R Jasło – Dębowiec – Folusz o długości 6,6 km w km 5+500 – 12+100” – w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka na lata 2007-2013 (kontynuacja z roku ubiegłego)
– „Likwidacja osuwiska wraz z odbudową drogi powiatowej Nr 1829R Jareniówka – Jabłonica – gr. wojew. – (Czermna) w miejscowości Bączal Górny oraz likwidacja osuwiska wraz z odbudową drogi powiatowej Nr 1838R Bieździedza – Sowina – (Januszkowice) w miejscowości Sowina” – w ramach rządowej promesy na usuwanie skutków klęsk żywiołowych
– „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1840R Bieździadka – Gorajowice – Jasło” – w ramach środków własnych
– „Dokończenie budowy chodnika przy drodze powiatowej Nr 1860R Trzcinica – Jareniówka w Trzcinicy” – w ramach środków własnych
Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl
Owszem, nowy asfalt, cieszy oczy,….ale fatalnie położony! Jadąc wyczuwa się poprzeczne garby. Wydaje się, że gdy położono pierwszą warstwę asfaltu była ona równiejsza od tej drugiej….. no chyba, że będzie trzecia. która zniweluje te nierówności. Na autostradzie, nawet przy bardzo dużych prędkościach nie wyczuwa się nierówności, a to …wręcz trzęsie samochodem, kierownicą (a samochód dobrej klasy prawie nówka). Szkoda, że w związku z tą drogą takie oczekiwania, tyle pracy i kasy, a jest dziadostwo!!!
wierzę ze wygrywa najtańsza oferta!
a łączy się to z tym ze będzie zrobiona byle jak ! mamy przykład tej firmy przy robieniu ronda łączącego ulice Jana z Dukli, Grunwaldzką, Graniczną, i Wojska Polskiego gdzie gdzie już jest łata na pół ronda. inwestycja 2012r!
przejazd kolejowy ul. Wojska Polskiego masakra jak on tam wygląda ten przejazd jest to droga Wojewódzka ale każdy ma gdzieś to poprawić
od zjazdu z drogi na cieklin do skrzyżowania z drogą dukla-gorlice droga pozostanie dziurawa jak była. przydałby się i tam remont,
o uchwycili mnie i moją hondzie na zakręcie :D :P
Już od wiosny jest mowa o remoncie tej drogi a tu już połowa czerwca i dalej tego remontu nie widać , znając nasze realia to pewno remont zacznie sie gdzieś około grudnia jak spadnie śnieg i dziury jak są tak dalej będą .