„Biznes” w Leszczyńskim
I LO w Jaśle podpisało porozumienie o współpracy w celu realizacji projektu – Edukacja ekonomiczna z wykorzystaniem gry symulacyjnej „Chłopska Szkoła Biznesu”.
Moduł oddolne inicjatywy edukacyjne, realizowany jest przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie we współpracy z Gminą Andrychów i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego. Celem projektu jest kształtowanie postaw przedsiębiorczych i rozwój kompetencji społecznych wśród młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Pomysł na grę ma podłoże historyczne. W XVIII wieku chłopi z Andrychowa w Małopolsce tkali lniane płótna, zakładali spółki handlowe (tzw. kolegacje) i odbywali wyprawy handlowe do miast w całej Europie. W tym czasie nie było w Polsce innego ośrodka o tak rozległych kontaktach handlowych. Uczniowie, uczestnicząc w grze symulacyjnej, wcielają się w role historycznych przedsiębiorców. Produkują, handlują z innymi graczami na jarmarkach i gromadzą towary niezbędne do zrealizowania wypraw handlowych do wybranych miast Europy – opisuje Sebastian Wacięga z Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie.
Współpraca jest niezmiernie korzystna ze względów edukacyjnych, a przekazane przez Małopolski Instytut Kultury narzędzia stają się kolejnymi innowacjami jakie wykorzystujemy. Uczniowie, mając do dyspozycji środki dydaktyczne dające możliwość współpracy w grupie, chętniej podejmują działania. Symulacja rynku, na którym mogą zyskać i stracić absorbuje i motywuje bardziej niż książkowa teoria – uzasadnia Zbigniew Głowacki, nauczyciel ILO w Jaśle.
W „Leszczyńskim” odbył się już pierwszy turniej „Chłopskiej Szkoły Biznesu” z udziałem 120 uczniów. Turniej zorganizowano w ramach ww. projektu.
Któż choć raz nie grał w grę planszową typu chińczyk, warcaby czy szachy? Gry planszowe przeżywają swój renesans nie tylko w dziedzinie edukacji ekonomicznej. Można się uczyć, grając.
Więcej o grze „Chłopska Szkoła Biznesu”: www.csb.mik.krakow.pl.
(I LO w Jaśle)