Budynek starostwa przyjazny osobom niepełnosprawnym i starszym
Do połowy grudnia potrwają prace budowlane przy montażu nowej windy w budynku jasielskiego starostwa. Inwestycja była niezbędna do pełniejszego funkcjonowania urzędu, bo po dobudowaniu dodatkowego piętra w budynku przeniesiono na wyższą kondygnację pokoje urzędujących władz samorządowych. A dotychczasowa winda dojeżdżała tylko do drugiego piętra.
Początkowo w nadbudowanej kondygnacji zlokalizowana była sala konferencyjna, w której odbywały się posiedzenia Rady Powiatu oraz centrum obsługi inwestora. Z upływem miesięcy przeniesiono tu również siedzibę Powiatowego Zarządu Dróg oraz wydział inwestycji. Nowe pomieszczenia zagospodarowano także pod gabinety starosty, jego zastępcy i etatowego członka Zarządu Powiatu, którzy do tej pory przyjmowali petentów na drugim piętrze.
To właśnie do tego miejsca sięgała do tej pory winda, z której w głównej mierze korzystają osoby niepełnosprawne ruchowo, schorowane i w podeszłym wieku, czy matki z dziećmi w wózkach. Urządzenie w nieocenionym stopniu ułatwiało im dostęp do urzędników, u których – mimo sprawnościowych ułomności – chcieli osobiście załatwiać swoje sprawy.
Dlatego też urząd wyszedł naprzeciw ich oczekiwaniom i w celu eliminacji barier architektonicznych postanowił zmodernizować istniejącą windę i doprowadzić ją do nadbudowanej części budynku.
– Winda do trzeciego piętra jest w trakcie montażu, także już zupełnie śmiało można powiedzieć, że budynek jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych, chociaż dotychczas też był. Była wydana ustna instrukcja przeze mnie, że wszystkich niepełnosprawnych, którzy chcą porozmawiać, którzy chcą wnieść jakieś dokumenty i musieliby dotrzeć do trzeciego piętra to urzędnik schodził na drugie piętro czy parter i tam te spostrzeżenia przyjmował. Doprowadzenie windy do trzeciego piętra jest ukoronowaniem tego. – mówi Adam Kmiecik, starosta jasielski.
Nowe urządzenie zostało zaprojektowane tak, by w jak największym stopniu umożliwiać dostęp do urzędników osobom niepełnosprawnym ruchowo. Do tej pory wyglądało to w ten sposób, że przy wejściu głównym od strony Rynku osoby na wózkach inwalidzkich musiały korzystać ze specjalnego dzwonka przywołującego pracownika urzędu. Ten uruchamiał specjalną platformę zamontowaną na schodach, która wywoziła potencjalnego klienta na poziom parteru. Musiał też otwierać drzwi wejściowe na ościerz. Po pokonaniu bariery związanej z betonowymi stopniami osoby niepełnosprawne przemieszczały się do windy, a ta wywoziła ich maksymalnie do poziomu drugiego piętra.
– Ponieważ do tej pory wjazd dla osób niepełnosprawnych był utrudniony, bo musieli wjeżdżać wyciągiem przy głównym wejściu i dopiero przemieszczać się do windy, obecnie zaprojektowana winda będzie miała wjazd bezpośrednio z parkingu tak, że na jednym poziomie powierzchni jezdni będzie mógł niepełnosprawny wjechać czy wejść do windy. – podkreśla Tadeusz Górczyk, etatowy członek Zarządu Powiatu w Jaśle.
Prace budowlane przy montażu nowego dźwigu o napędzie elektrycznym z możliwością jednoczesnego przewozu ośmiu osób ruszyły pełną parą na początku tygodnia i trwają jednocześnie na poziomie piwnic i trzeciego piętra. – Winda w obecnym miejscu jest demontowana. Jest lekko poszerzany komin, w którym winda jeździ i będzie zamontowana nowa. Będą trzy dodatkowe przystanki: w piwnicy, na poziomie parkingu i na trzecim piętrze. Prace nie kolidują z bieżącą działalnością starostwa. Jest zamknięte wejście do starostwa od strony parkingu, które i tak było wykorzystywane przede wszystkim przez pracowników. – mówi Górczyk.
Inwestycja ma być oddana do użytku jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Wtedy – jak podkreśla Adam Kmiecik – będzie można mówić o pełnej otwartości urzędu na osoby niepełnosprawne, które stanowią ważny odsetek klientów załatwiających sprawy w budynku Starostwa Powiatowego.
– My wykonujemy tutaj ponad 170 tysięcy spraw rocznie. Niezależnie od tego, czy jest wielu niepełnosprawnych czy chociażby jedna osoba, to należy o nich dbać i dać możliwość dostępu do urzędu. Dać możliwość samodzielnego załatwienia sprawy, nie koniecznie proszenia rodziny czy jakiś pośredników o to. Z tej windy korzystają również osoby w pełni sprawne, dla których podejście na drugie czy trzecie piętro też jest wysiłkiem. Myślę, że wszyscy będą zadowoleni. – powiedział starosta.
Łączny koszt zadania to około 280 tysięcy złotych. W całości jest finansowany ze środków własnych powiatu jasielskiego.
– Jest budowana z myślą o osobach niepełnosprawnych, które na dzień dzisiejszy nie mogą dostać się na trzecie piętro. Możemy powiedzieć, że kilkunastu „wózkowiczów” próbuje się dostać do urzędu. Mamy jednego pracownika „wózkowicza”, ale w skali społeczeństwa, osoby niepełnosprawne, które mają ograniczenia ruchowe, szacuje się na około dwudziestu procent. Ale też osoby starsze czy matki z dzieckiem w wózku na dzień dzisiejszy mają utrudnione poruszanie się po starostwie. Dzięki windzie będzie to znacznie łatwiejsze. Jeżeli chodzi o osoby niepełnosprawne na wózku to one docierały do drugiego piętra i tu był jeden pokój, w którym były te osoby przyjmowane. – dodaje Tadeusz Górczyk.
Przetarg nieograniczony na realizację inwestycji wygrała firma „Ecoresbud” sp. z o.o. z Jasła. Prace mają być zakończone do 15 grudnia br.
Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl
A ja czekam na artykuł o nagrodach Zarządu Powiatu dla nauczycieli. Ale chyba się nie doczekam, bo z tego co wiem, zarządzono blokadę informacyjną, żeby nikt się nie dowiedział, ze po raz kolejny tę nagrodę otrzymała żona pana starosty.
Budynek może i będzie przyjazny ale o pracownikach, zwłaszcza wydziału komunikacji i urzędu pracy tego nie powiem. I nie chodzi tu o osoby niepełnosprawne lub starsze.