Docenieni za wspieranie kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”
Portal regionalny terazJaslo.pl został uhonorowany dyplomem uznania za życzliwość i wsparcie dla kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, organizowanej przez warszawską Fundację ABC XXI. Aktywnie promowaliśmy działania jasielskiej biblioteki na rzecz propagowania codziennego czytania dzieciom.
Pamiątkowy dyplom z rąk dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaśle Małgorzaty Piekarskiej odebrał redaktor naczelny portalu regionalnego terazJaslo.pl Damian Palar podczas czwartkowego finału akcji „Całe Jasło czyta dzieciom” w roku szkolnym 2010/2011. Wyróżnieni zostali również pozostali sprzymierzeńcy przedsięwzięcia, a wśród nich znaleźli się m.in. Podkarpacki Wicekurator Oświaty w Rzeszowie Antoni Wydro, lokalni samorządowcy, Komenda Powiatowa Policji i Państwowej Straży Pożarnej, Medyczna Szkoła Policealna im. prof. Rudolfa Weigla, przedsiębiorcy, przedszkola i szkoły podstawowe prowadzone przez miasto Jasło, pracownicy biblioteki i jej filii oraz przedstawiciele lokalnych środków masowego przekazu.
Wydarzenia organizowane przez jasielską placówkę w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej pod hasłem „Cała Polska czyta dzieciom” co roku cieszą się ogromnym zainteresowaniem i są cennym wkładem w rozwoju promocji czytelnictwa wśród najmłodszych. Efektem są – przyznane bibliotece przez Fundację ABC XXI, której wiceprezesem jest znana dziennikarka telewizyjna Kinga Rusin – liczne nagrody, m.in. Statuetka w 2003 roku, Medal w 2004 roku oraz Super Statuetki w 2005, 2006, 2008, 2009, 2010 i 2011 roku.
My mamy takie przekonanie, że nasze działania są ogromnie udane. Ale proszę też pamiętać o tym, że cały czas mamy nowe plany, chcemy się rozwijać i to nie oznacza pełnego samozadowolenia. Gdybyśmy nie byli zadowoleni to dalej bylibyśmy na etapie takim na jakim byliśmy dziesięć lat temu. Myślę, że więcej wiemy o potrzebie idei i sensie głośnego czytania, ale też o potrzebie uczestniczenia i prowadzenia nowych działań związanych z promowaniem wartościowych książek, z promowaniem różnych działań, które sprzyjają rozwojowi drugiego człowieka, bo to nam się wydaje najistotniejsze. – powiedziała Magłorzata Piekarska.
Dyrektor biblioteki z radością przyznaje, że coraz większa rzesza partnerów włącza się w działania edukacyjne w ramach kampanii. – Myślimy o tym, żeby z jednej strony opierać się na tych, którzy od lat wspierają akcję, ale też chcemy sięgać i rozwijać się. Stąd czasem do pewnych idei osób i instytucji wracamy, a czasem włączamy i nowe. Zawsze to głośne czytanie ma jakieś hasło, które temu przyświeca. Choćby to zeszłoroczne, w którym dostaliśmy kolejną SuperStatuetkę, to było „Europa zbliża”. Jeśli tak to ważne było co czytamy. Wybieraliśmy bajki, baśnie z różnych krajów. Pojawił się kontakt z zakładem germanistyki PWSZ, bo wtedy było czytanie baśni i bajek niemieckich. Nade wszystko ważne jest co. Proszę nie sądzić, że nie ważne jest kto, bo to też jest ważne, promuje działania, ale najważniejsze co, po co i jaka ta literatura. Najważniejsze, żeby była wartościowa. – mówi pani dyrektor.
W ramach akcji „Całe Jasło czyta dzieciom” w roku szkolnym 2010/2011 zorganizowano ponad trzysta różnego rodzaju przedsięwzięć skierowanych do najmłodszych. Były to m.in. głośne czytanie przez przedstawicieli różnego rodzaju instytucji i lokalnych zakładów pracy, zajęcia animacyjne, czy spotkania z autorami książek dla dzieci. Powstał też Klub Czytających Rodzin.
Posłuchaj relacji:
Małgorzata Piekarska przekonuje również o „wyższości książki drukowanej nad formami elektronicznymi”.
Jeśli miałabym mówić z racji tego, czym zawodowo się zajmuję, to dla mnie najważniejsze jest to, żeby zaszczepić w dzieciach potrzebę czytania. A na drugim planie jest dla mnie to czy to jest tablet czy książka drukowana. Wolałabym, żeby to była książka drukowana, nie ukrywam. Ale też trzeba pogodzić się z tym i przyjąć do wiadomości, że młode pokolenie coraz częściej będzie miało inne wybory. Te inne wybory na razie są śladowe, bo ten rynek e-booków w Polsce za rok 2011 to jest około dwóch procent. To na razie mało. W Stanach Zjednoczonych to jest około 11-12 procent. Podaję tutaj dane za 2010 rok. Mam świadomość, że to się będzie zmieniać. – dodała.
Biblioteka powoli przekonuje się do mediów elektronicznych i to właśnie za pośrednictwem Internetu chce szerzej docierać do lokalnej społeczności poprzez własne profile na portalach społecznościowych Facebook i Youtube, a także udostępniając czytelnikom całkowicie zmodyfikowaną stronę internetową, której oficjalna prezentacja nastąpiła podczas dzisiejszego spotkania.
Poniżej spot reklamowy nowej odsłony witryny:
Damian Palar
d.palar@terazjaslo.pl